Hoog in de boom begint de zomer

Hoog in de boom begint de zomer

‘Ik heb jou nog nooit in het dorp gezien,’ zegt het meisje. ‘Ik heet Jet.’

In het dorp waar Jet woont, kent iedereen elkaar. Als je iets wilt weten hoef je alleen maar naar die ene winkel: daar weten ze het antwoord op al je vragen. Lo is op vakantie in het dorp. Samen met Jet beleeft hij avonturen: ze redden een schaap, ze timmeren een ladder, ze klimmen in een boom.
Dan ontmoeten ze Fien. Zij zit in een wagentje. Daar willen Lo en Jet ook graag in rijden. Als het wagentje stuk gaat, kan Fien niet meer terug naar huis. Maar daar weten Lo en Jet wel een oplossing voor.

Vakantie, avontuurlijk, vriendschap

Lo woont in de zomer in een caravan op het land van boer Dirk. Al snel ontmoet hij Jet, zij woont samen met haar vader in het dorp en kent iedereen. Het is tenslotte maar een klein dorp. Ze sluiten spontaan vriendschap en tijdens de zomer beleven ze mooie avonturen. Ze wassen de kleding van Jet, klimmen in bomen, ontmoeten een meisje in een elektrische rolstoel en maken een graafmachine die loopt op windenergie. De kinderen ontwikkelen een vriendschap gedurende de zomer.

De verhalen zijn kort, maximaal 3 pagina’s, waarbij meestal een illustratie van Esther Leeuwrik is toegevoegd. Ook begint elk hoofdstuk met een kleine strooi illustratie. Dat plaatje geeft al een beetje weg waar het hoofdstuk over zal gaan. De illustraties geven de sfeer van het boek goed weer. De korte hoofdstukken lenen zich uitstekend om voor te lezen aan kinderen vanaf 6 jaar. Er staan veel dialogen in het boek en de zinnen zijn kort. Dit zorgt ervoor dat kinderen dit boek vrij snel zelf kunnen lezen. Wat we knap vinden, is dat de auteur veel onderwerpen aan bod laat komen, zonder dat het zwaar is. Een kind met een lichamelijke beperking en de dood, vriendschap en elkaar helpen zijn hier voorbeelden van. Ook beschrijft hij een eenvoudig leven in een klein dorp op een mooie manier. Wij zijn fan!

Voor kinderen vanaf 6 jaar die houden van zomerse avonturen.