Identiteit

‘Als ik om me heen kijk en nog eens ieders getal in me opneem, schreeuwt het hare in mijn gezicht: 1717.’

Roman is anders dan andere tieners. Al zijn hele leven kan hij boven iedereen behalve zichzelf een getal zien hangen. Dat getal geeft iemands leeftijd én sterfleeftijd aan. Die ‘gave’ heeft Roman nog niet veel geluk opgeleverd. Zijn vader keert zich van hem af sinds Romans moeder en broer bij een zwaar auto-ongeluk betrokken zijn geraakt, en onder leeftijdgenoten is hij een buitenstaander die gemeden of gepest wordt. Maar dan leert Roman op zijn nieuwe school Maggie kennen, een meisje dat er net als hij niet bij hoort. Aan haar getal kan Roman zien dat ze geen jaar meer te leven heeft.

Spannend, meeslepend en nieuwsgierig

Roman is geen normale tiener, hij heeft een ‘gave’. Boven elk hoofd, behalve zijn eigen, ziet hij een getal. Dit getal geeft de leeftijd en de sterfleeftijd aan van die persoon. Op zijn eerste dag op zijn nieuwe school is er één meisje dat opvalt: Maggie of eigenlijk meisje 1717. Haar getal vertelt Roman dat Maggie geen jaar meer te leven heeft. Roman doet er alles aan om haar te beschermen en haar getal te veranderen. Maar kan dat wel?
Ondertussen keert de vader van Roman zich tegen hem. Hij werkt bij de politie en heeft het ontzettend druk met het opsporen van de moordenaar die in de omgeving de ene na de andere moord pleegt. De kloof tussen vader en zoon is ontstaan na het zware auto-ongeluk van de broer en moeder van Roman. Roman heeft het gevoel dat zijn vader hem de schuld geeft van het ongeluk. Maar had hij het ongeluk echt kunnen voorkomen?

Voordat je aan dit boek begint, wil ik je toch even waarschuwen. Want als je eenmaal begonnen bent, kun je niet meer stoppen met lezen. Het verhaal leest erg vlot doordat de spannende gebeurtenissen zich in rap tempo opvolgen. De schrijfster van dit boek is er heel goed in geslaagd om nieuwsgierigheid te wekken en vast te houden gedurende het hele verhaal. Je krijgt tijdens het lezen precies genoeg informatie om het verhaal te kunnen volgen en om ondertussen verwachtingen te wekken, die vervolgens helemaal in het niet vallen bij de daadwerkelijke gebeurtenissen. Pas helemaal aan het einde vallen alle puzzelstukjes om zijn plek.

In dit boek zijn verschillende verhaallijnen met elkaar verweven. Thema’s als verlies, schuldgevoel, vriendschap en identiteit vullen het verhaal. Tijdens het lezen voel je de spanning die Roman voelt. Het hangt constant in de lucht en zet je tijdens het lezen vaak op het verkeerde spoor. Het boek blijft boeiend en verrassend tot het eind.

Een spannende thriller bomvol gebeurtenissen en herkenbare situaties voor young adults vanaf 15 jaar.