Ieorg Idur

IEORG IDUR

‘Groei Rudi, groei Rudi, word groter en groter.’

Meneer Hoppe is stiekem erg verliefd op zijn onderbuurvrouw, maar hij durft mevrouw Zilver niet aan te spreken. Op een dag hoort hij haar zeggen dat haar schildpad maar niet wil groeien. Meneer Hoppe verzint een indrukwekkende toverspreuk. Zal dit de schildpad én hemzelf helpen?

Schildpad, avontuur en humor

Wat is het toch knap! Alle boeken van de al overleden auteur Roald Dahl blijven onverminderd populair. Ieorg Idur won in 1991 de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. En het is nog steeds een fantastisch verhaal van meesterverteller Roald Dahl, met schitterende illustraties van Quentin Blake. Dit boek is misschien iets minder bekend dan werken als Mathilda en De griezels, maar is net zo’n meesterwerkje.

Het boek vertelt het verhaal van meneer Hoppe. Meneer Hoppe woont recht boven mevrouw Zilver. Meneer Hoppe heeft twee grote liefdes in zijn leven. Zijn eerste liefde, al zijn prachtige planten op zijn balkon. En zijn tweede liefde, zijn onderbuurvrouw mevrouw Zilver. Wat is hij verliefd op haar, maar hij durft haar niet aan te spreken. En hij durft haar al helemaal niet uit te nodigen voor een kopje thee.

Mevrouw Zilver is gek op haar schildpad Rudi. Rudi heeft een schildpaddenhuisje op het balkon. Op een dag hoort meneer Hoppe mevrouw Zilver zeggen, dat ze het zo jammer vindt dat hij niet zo hard groeit. En dat brengt meneer Hoppe op een idee. Hij verzint een toverspreuk en schrijft deze op een papier. Hij brengt dit papier naar zijn onderbuurvrouw toe. En wat er dan gebeurt….

Ieorg Idur is een heerlijk verhaal boordevol fantasie. Met een grote glimlach sla je het boek na een tijdje dicht. En wat blijft het toch een grote vraag hoe Roald Dahl zijn prachtige verhalen bedacht heeft. De verhalen zitten zo boordevol humor en lezen zo fijn weg.

Ieorg Idur is een heerlijk tijdloos verhaal voor alle Roald Dahl fans en de liefhebber van verhalen vol fantasie vanaf 6 jaar.