Iets heel bijzonders

Iets heel bijzonders

‘Ik was zo gefocust op mijn zelfverbeteringsproject dat ik gemakshalve was vergeten dat er een praktischer obstakel tussen mij en Parijs in stond. Geld.’

Wilbur heeft het niet makkelijk op school. Hij had zo gehoopt dat hij opnieuw kon begonnen op de middelbare, maar een gebeurtenis uit zijn basisschooltijd blijft hem maar achtervolgen. Gelukkig heeft hij een beste vriend, Alex. Alleen krijgt Alex een relatie met Fabrizio, waardoor Wilbur niet meer de aandacht krijgt van Alex die hij zou willen. Dan is er nog buurman Sal, een oude man waar hij heel goed bevriend mee is. De Franse Charlie komt bij hem wonen door een uitwisselingproject met Franse leerlingen. Wilbur rekent op een jongen, maar Charlie blijkt Charlotte te zijn, een mooi meisje. Wanneer Wilbur niet aan Charlie durft te vertellen, wat hij voor haar voelt, besluiten Alex, Fabrizio en Sal om in te grijpen en Wilbur een handje te helpen.

School, puberteit en vriendschap

Wat schreef Susin Nielsen weer een prachtig boek! Al snel sluit je de hoofdpersoon van het boek, Wilbur, in je hart.  Hij is zo uitvoerig beschreven in het eerste hoofdstuk, van binnen en van buiten, dat het net lijkt of je Wilbur zelf kent. Wilbur woont in Canada en groeit op bij zijn twee moeders. Dat hij twee moeders heeft, is gewoon een vanzelfsprekendheid in het boek. Hij worstelt zich door de puberteit en maakt kennis met veel nieuwe dingen. En deze nieuwe dingen zijn voor hem, net als voor iedere puber ‘iets heel bijzonders’. Hij schrijft ook mooie songteksten en deze teksten staan, gewoon in het Engels, ook in het boek.

Wilbur is wat onzeker over zijn uiterlijk en als zijn beste vriend dan een vriend krijgt, voelt hij zich helemaal nietig en klein. Gelukkig is daar nog de oude buurman Sal die hem op de been houdt en hem er ook van overtuigt, dat het ook belangrijk is om te investeren in vriendschap met leeftijdsgenoten. En dan is er nog dat uitwisselingsproject met leerlingen uit Frankrijk. Wilbur rekent op een jongen, maar Charlie blijkt een mooi meisje te zijn. Al snel is Wilbur tot over zijn oren verliefd op haar, maar hij durft het niet te vertellen… En dan zijn er nog de dagelijkse puberproblemen zoals zeurende ouders, onzekerheden en geldzorgen.

Zijn vrienden grijpen in en nemen hem eens flink onder handen. Als een totaal ander persoon, gaat Wilbur op weg naar Parijs. Zal hij daar dan eindelijk Charlotte de waarheid vertellen? En wat verandert er voor hem door zijn reis naar de stad Parijs? Dat lees je allemaal in dit prachtige boek. Het verhaal leest als een trein en sleept je meteen de wereld van de bijzondere Wilbur in.

De cover verwijst naar een belangrijke plek in het leven van Wilbur. Ook de accessoires afgebeeld op de kaft herken je meteen na het lezen van het verhaal. Het boek bestaat uit verschillende delen en begint bij het deel ‘Toen’ en eindigt met het deel ‘Zomer’. Een leuk weetje is dat een ander boek ‘Charlotte’s web’ een grote rol speelt in het boek.

Susin Nielsen heeft al verschillende jeugdromans geschreven. Iets heel bijzonders is vrolijk, herkenbaar, ontroerend en hartverwarmend. Dit boek is geschikt voor lezers vanaf 12 jaar die graag lezen over het (school)leven van een leeftijdsgenootje.