Ik bepaal

Ik bepaal

Wat zou je doen, als je alles zelf mag bepalen?

Misha móét steeds van alles, en dat vindt hij helemaal niet leuk. Als hij met zijn vader op weg is naar zwemles, waar hij écht geen zin in heeft, heeft hij er helemaal genoeg van. Vanaf dat moment bepaalt Misha alles zelf! Écht alles. Maar… daarbij gaat er nogal wat mis. Zou het Misha lukken om alles weer in orde te maken?

Humor, avontuurlijk, ontdekken

Het woordje moeten is altijd aanwezig in het leven van Misha. Hij moet leren fietsen, moet boterhammen met pindakaas en boter eten en hij moet naar zwemles. Het is al snel duidelijk dat hij dit helemáál niet leuk vindt. Dan is het heel handig dat de auteur van het boek zegt dat je vanaf nu alles zelf mag bepalen. Nou, dat doet Misha dan ook! “Dit is een boek dus álles kan, dat stond toch al op pagina 9?” zegt hij ook heel duidelijk. Alleen ging dit in zijn woonplaats, Dwingelo, toch niet helemaal goed. Gelukkig is daar weer de auteur van het boek die Misha helpt om alles weer op orde te maken.

Ik bepaal! is een humoristisch prentenboek voor kinderen vanaf 4 jaar. De kleine grapjes in zowel de tekst als de kleurrijke tekeningen, kunnen zorgen voor veel gelach. Ik bepaal! is Lysette van Geel haar prentenboekendebuut. In 2017 was haar kinderboekendebuut met het boek De vlucht van Omid maar misschien ken je haar ook als presentatrice van het NOS Jeugdjournaal.

De illustraties verschillen van paginagroot naar kleinere illustraties op een witte achtergrond. We zien heel duidelijk wat Misha wil en doet. Dit biedt veel ruimte voor een gesprek met de kinderen, want op die manier is het een soort zoekplaat geworden.

Voor alle lezers vanaf 4 jaar die ook wel eens willen bepalen wat er “moet” gebeuren.