Ik ga weg

‘Duik in het puberbrein in vijftig korte en herkenbare verhalen’.

Dit boek is voor iedereen die soms woedend de kamer uit stormt. Voor iedereen die verliefd is. Voor iedereen die ineens weet: morgen maak ik het uit. Voor iedereen die droomt van op reis gaan met slechts een rugzak op je rug, ver weg van alles en iedereen – en vooral van je ouders die alles zo zeker weten. Voor iedereen die zich voelt alsof hij van een andere planeet komt…

Rauw, eerlijk en levensecht

Wat schreef de nu 92-jarige Dolf Verroen weer een pareltje! Voor hem is de puberteit lang geleden, maar het lijkt of hij nog haarscherp weet hoe dat voelde. Dit boek is zo anders dan zijn voorgaande boeken, waardoor hij de lezer weer weet te verrassen. Deze novelle bevat vijftig verhalen over vijftig verschillende pubers. Het is dus geen doorlopend verhaal, maar een verhalenbundel. De verhalen verschillen in lengte: van enkele regels tot enkele bladzijden. Maar of het verhaal nu kort of lang is, ieder verhaal staat zo levensecht op papier. Het lijkt of je na het lezen van het boek, met vijftig verschillende jongeren hebt kennis gemaakt. Dit geeft het boek een bijzondere sfeer. Ik heb het ademloos in één ruk uitgelezen.

De verhalen zijn allemaal verschillend en gaan over onderwerpen als onzeker zijn, verliefdheid, angsten, gescheiden ouders, ruzie en nog veel meer. Dolf Verroen gebruikt geen woord te veel, maar vangt zo ontzettend knap de gedachten van de hoofdpersonen.

Charlotte Dematons heeft bij een groot aantal verhalen een zwart wit illustratie gemaakt van de hoofdpersoon uit het verhaal. De illustraties zijn in een kader geplaatst als een soort pasfoto en klein afgedrukt. Deze illustraties zijn ook te vinden als een soort collage op de kaft van het boek. Charlotte lijkt een andere tekenstijl gebruikt te hebben dan in andere boeken, maar net als in andere boeken zijn de illustraties zeer sprekend. De tekeningen zijn een mooie aanvulling op de verhalen. De oplettende lezer herkent vast ook de illustratie van de auteur zelf op de kaft van het boek.

Ben je op zoek naar een eigenzinnig boek met herkenbare verhalen over de puberteit, dan zou ik niet verder zoeken. Dit boek is op een fantastische manier geschreven en vormgegeven en is een must voor iedereen die te maken heeft met pubers en voor nieuwsgierige kinderen vanaf 10 jaar die graag lezen over gevoelens.