Ik kan nog steeds niet vliegen

“Aansterken is één, maar sterk zijn?”

ZOMER 1945. Luuk van dertien gaat naar Denemarken om aan te sterken na de hongerwinter. Drie maanden lang mag hij lui in het gras liggen en bessen met room eten. Maar op de boerderij zijn twee meisjes met een geheim; voor de Nederlandse Ida en de Deense Kirsten is de oorlog nog niet voorbij. Luuk dacht dat hij volwassen was na vijf jaar bezetting, maar kan hij Ida en Kirsten ook helpen?

Spannend, meeslepend en verrassend

Het is zomer 1945. Nederland is bevrijd. De dertienjarige Luuk reist af naar Denemarken om daar weer op krachten te komen. Samen met de Nederlandse Ida wordt hij ondergebracht op een boerderij. Voor Luuk is de Tweede Wereldoorlog voorbij, maar Ida draagt een geheim met zich mee. Zij moet nog één ding regelen, voordat zij de oorlog helemaal los kan laten…

Anna Woltz liet zich voor dit spannende boek inspireren door haar vader. Hij bracht zelf, net als Luuk en Ida, een zomer door in Denemarken na het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Dit spannende verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 10 jaar. Het is geschreven vanuit meerdere perspectieven. Om en om vertellen Luuk en Ida over de gebeurtenissen op de boerderij. Doordat deze verhalen verteld worden vanuit de ik-persoon, leef je enorm met de beide kinderen mee. Anna Woltz is erg goed in het schrijven van verrassende wendingen in een verhaal. Je weet met haar nooit welke kant het op zal gaan. Dit maakt dat je het boek in één ruk uit wilt lezen.

Dat dit boek een pareltje is onder de historische jeugdboeken is niet alleen ons opgevallen. Ik kan nog steeds niet vliegen werd in 2012 bekroond met de Thea Beckmanprijs voor het beste historische jeugdboek.