Ik wou dat ik anders was

‘Ik wil heel anders zijn, en iedereen noemt me Anders, maar ik ben helemaal niet anders.’

Anders roept zo vaak dat hij anders wil zijn, dat iedereen hem maar Anders is gaan noemen. Hij struikelt voortdurend over zijn eigen benen en leren kan hij al helemaal niet. Als hij op een dag na uren stampen de tafel van zeven nog niet uit zijn hoofd kent, vraagt hij een tovervrouw om raad. Zij weet de oplossing: de Grote Tovenaar kan hem helpen, maar dat doet hij niet zomaar! Anders moet eerst een moeilijke opdracht volbrengen – en die opdracht leidt tot de reis van Anders’ leven…

Klassieker, fantasievol, avontuurlijk

Het verhaal gaat over Anders, die, je raadt het al, graag anders zou willen zijn. Hij is onhandig en hij vindt zichzelf niet slim. Hij moet de tafel van zeven uit zijn hoofd leren, maar het lukt maar niet. Hij vraagt een tovervrouw om hulp en die avond vindt hij een klein meisje in de vensterbank. Ze belooft Anders hem naar de Grote Tovenaar te brengen, want alleen hij kan Anders’ wens uitvoeren en zorgen dat hij ‘anders’ wordt. Het meisje maakt hem klein en Anders beleeft allerlei avonturen met de insecten en kleine dieren in de tuin. Hij komt telkens in benarde situaties terecht waar hij zichzelf uit moet bevrijden. Soms is Veertje bij hem, soms niet. Als de wind haar roept, vliegt ze met de wint mee. Anders leert tijdens zijn avonturen en de opdrachten die hij van de dieren krijgt, de tafel van zeven. De vraag is: kan hij de tafel van 7 straks echt helemaal goed opzeggen en wordt hij dan echt ‘anders’? Een mooi verhaal over accepteren wie je bent.

Zo fijn dat Gottmer de klassiekers van Paul Biegel in een nieuw jasje steekt en opnieuw uitgeeft. Zo ook het verhaal over Anders. Het oorspronkelijke verhaal verscheen in 1967. Het is bijzonder dat het boek ook vandaag de dag kinderen aanspreekt. De taal doet niet gedateerd aan en Paul Biegel hanteerde een vlotte, heldere schrijfstijl. De hoofstukken hebben de perfecte lengte om voor te lezen. De tekeningen van Marieke Nelissen zijn prachtig, gedetailleerd, kleurrijk en vullen het verhaal goed aan. Ze weet het perspectief van de kleine Anders goed te treffen. Met het verhaal vormt het een mooi geheel.

Ook deze spannende klassieker van meesterverteller Paul Biegel is een genot om voor te lezen én zelf te lezen. Een modern sprookje dat nog steeds tijdloos aanvoelt. Je kunt dit boek al voorlezen aan kinderen vanaf een jaar of vijf. Zelf lezen zou kunnen vanaf zeven jaar. Én, ze zullen de tafel van zeven nooit vergeten!