Ik zie, ik zie – Over kijken en zien, brillen, braille en camouflage

Ogen helpen mij om schatten te vinden en behoeden mij voor gevaar.

Lees hoe je ogen werken en wat je brein doet met een beeld. Ontdek welke brillen en andere hulpmiddelen er bestaan om beter te kunnen zien. Verwonder je over dieren met bijzondere ogen en over de rijkdom van kleuren.

Ik zie, ik zie is een boek vol prachtige infographics, boeiende weetjes en filosofische bedenkingen over een van onze belangrijkste zintuigen. Dit is een feest voor het oog!

Leerzaam, verwonderen, filosofisch

Een boek waar je direct naar grijpt, omdat het zo opvalt door zijn knalgele voorkant. Een boek over kijken en zien, brillen, braille en camouflage. Een boek dat er dus mooi uitziet en ook nog eens een heel interessant onderwerp behandelt, namelijk onze ogen en alles wat daarmee te maken heeft. Lesiv en Romanyshyn zijn niet alleen partners in het dagelijkse leven, maar de Oekraïense illustratoren werken ook samen aan kinderboeken. Hun Ik zie, ik zie is het eerste boek dat door Sylvia Vanden Heede is vertaald naar het Nederlands.

Ik zie, ik zie is een non-fictieboek dat gaat over het oog. Door middel van de vele infographics krijg je heel veel informatie over het oog. Er staat bijvoorbeeld informatie in over de bouw van je oog, over kleuren, over lenzen, pictogrammen en symbolen, brillen, verrekijkers, telescopen, optische illusies, andere zintuigen, braille en nog veel meer. Heel veel korte interessante feitjes.

De infographics zijn prachtig vormgeven: felle krachtige kleuren (blauw, fluororanje en geel) en variërend in grootte. De tekst is beperkt, maar volledig. Het is zo knap van de makers van dit boek dat zij in weinig bewoordingen en in makkelijke en duidelijke taal zoveel uit kunnen leggen. De vele illustraties maken de tekst compleet en zullen ervoor zorgen dat ook kinderen die niet zo van lezen houden van dit boek zullen smullen.

Mooi is dat het boek ook licht filosofisch is. Bijvoorbeeld: ‘Er zijn nog zoveel mysteries voor mijn ogen. Sommige dingen blijven onzichtbaar’ of ‘Ik zoek naar schoonheid en vind die zelfs in eenvoudige dingen om me heen’ of ‘Ik zie meer dan wat mij ogen zien’. Hoe leuk is het om met kinderen te praten en filosoferen naar aanleiding van dit boek.

Lesiv en Romanyshyn mochten voor dit boek de Bologna Ragazzi award in ontvangst nemen. Kortom: een pareltje over één van onze belangrijkste zintuigen. Voor jongens en meiden vanaf zes jaar.