Ik zie, ik zie

Ik zie, ik zie

Nauwelijks in staat na te denken, zo erg beeft ze.
Gekrijs in haar hoofd en tranen in haar ogen.

De klik van de haan van een pistool die wordt gespannen.
Ze snikt één keer en draait zich om.

Het is 1982. De 18-jarige Emma en Travis worden door de FBI benaderd om minderjarige seriemoordenaars in de gevangenis te interviewen. Omdat Emma en Travis zelf jong zijn, hoopt de FBI dat zij nieuwe informatie loskrijgen. Bovendien is Emma de enige overlevende van een seriemoordenaar… misschien ontdekt zij dingen die anderen niet opvallen?

Dan worden ze opgeschrikt door een nieuwe zaak: iemand heeft het op tieners gemunt. De klok tikt en de enige die hen verder kan helpen is de beruchte seriemoordenaar Simon Gutmunsson. Deze 19-jarige meestermanipulator heeft zijn oog op Emma laten vallen. Welk spel speelt hij met haar? Wat is zijn connectie met Travis? En wat weet Simon over de dader?

Meeslepend, spannend, beklemmend

Edmunt Cooper, FBI-agent, zit met een aantal zaken in zijn maag. Het gaat om minderjarige seriemoordenaars waar ze maar geen informatie van los krijgen. Het lijkt hem een goed plan om Emma en Travis, zelf nog jong, hiervoor in te zetten. Misschien praten de verdachten dan sneller, omdat het interview met een leeftijdsgenoot is. Emma en Travis ontmoeten elkaar bij het Jefferson-gebouw en raken meteen aan de praat. Het doel is duidelijk, dus ze gaan aan de slag. Ze merken dat er bij Cooper meer speelt, een nieuwe zaak… een zaak gericht op tieners. Wanneer Emma het interview met een van de seriemoordenaars, Simon Gutmunsson gaat afnemen, verandert er veel. Simon heeft interesse in Emma en speelt een spel met haar. Waarom geeft hij haar informatie over de nieuwe zaak? Zonder dat ze het doorhebben, rollen Emma en Travis in deze zaak. Ondanks vele waarschuwingen komen ze heel erg dichtbij… het wordt een razend spannend kat- en muisspel. Wie overleeft? En wie moet vechten voor diens leven?

Wow… Dat er “De spannendste YA-thriller van het jaar” op de achterzijde van dit boek staat is te begrijpen. Hier is geen woord van gelogen. Je wordt meegezogen in de personages Emma en Travis. Gaandeweg het verhaal leer je ze kennen en krijg je steeds meer informatie over waarom nou juist zij zijn uitgekozen voor deze baan. Want geloof me, tijdens het lezen krijg je zoveel vragen waar je een antwoord op wilt. De spanning bouwt zich langzaam op, maar wanneer het eenmaal spannend is kun je niet meer stoppen met lezen. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, waardoor je wel door moet lezen. Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, en dat maakt het dynamisch; spannend zijn de inkijkjes in de gedachten van de seriemoordenaar.

Ellie Marney heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor het voor young adults makkelijk weg te lezen is. Dit begint al bij de cover, waarbij je indringend wordt aangekeken door een gezicht achter de tralies en de korte titel Ik zie ik zie. Wie ziet wie? En dan is daar het plot van het boek. Een plot dat onverwacht is en dat je misschien niet aan ziet komen.

Ik gun Emma en Travis een deel 2, wie weet!

Voor iedereen vanaf 15 jaar die wel van een thriller houdt.