Jakob en de zeven gevaren

Meester deelt blaadjes uit en commandeert: ‘Recht zitten en pen in de aanslag.’

Als uitdaging bedenkt Jacob zeven gevaren om de saaie weg naar school spannender te maken. Sommige gevaren zijn echt, andere zijn fantasie. Zijn vrienden Claartje en Bennie zijn gelukkig nergens bang voor. Dankzij hen wordt Jacob langzaam wat stoerder. Dat is maar goed ook, want ineens wordt zijn leven op zijn kop gezet.

Zijn vader verlaat het gezin en het huis wordt verwoest door brand. Door alles wat hij meemaakt, wordt Jacob steeds moediger en leert hij beter voor zichzelf opkomen. Als Claartje uit zijn leven verdwijnt, krijgt Jacob het erg moeilijk. Is hij inmiddels dapper genoeg?

Avontuur, vroeger en vriendschap

Dit prachtige boek van auteur Jacques Vriens speelt zich af in de jaren 50, de tijd vlak na de Tweede Wereldoorlog en is deels gebaseerd op de eigen jeugd van Jacques. De cover van het boek is wat betreft kleurgebruik en beeld helemaal in de stijl van de jaren 50 en ziet er ‘retro’ uit. Het verhaal begint in februari 1958. Het is de tijd van grote klassen met alleen jongens of alleen meisjes, bellen in een telefooncel, één keer in de week televisie kunnen kijken en pinda’s als ultieme weekendsnack. In het eerste hoofdstuk worden de zeven gevaren waaraan Jacob zich iedere dag blootstelt uitgelegd. Sommige gevaren zijn echt zoals de Duitse herder die altijd voor de deur van de mandenwinkel ligt te slapen. Sommige gevaren lijken meer fantasie zoals het gevaar van de kinderlokker die in een groot huis vlakbij school woont. Jakob heeft de gevaren bedacht als een soort uitdaging om zijn ietwat saaie leven wat spanning in te blazen.

Maar dan wordt dat saaie leven even compleet op zijn kop gezet. Zijn ouders hebben steeds vaker ruzie en op een dag komt Jacob uit school en staat er een grote koffer op de gang. Zijn vader staat ernaast en vertelt dat hij het gezin gaat verlaten. En alsof dat nog niet voor genoeg onrust zorgt, raken zijn moeder en hij hun huis kwijt door brand. Het is niet meer bewoonbaar en ze moeten nu een tijdje inwonen bij een vervelende tante, tante Tilly.

Toch zorgen deze problemen ook voor wat goeds. Door al deze veranderingen durft Jakob steeds meer voor zijn eigen mening op te komen. Hij raakt steeds beter bevriend met Claartje en zij laat hem inzien dat hij best wat meer mag durven. Daar is hij het mee eens en hij doet ook zijn stinkende best. Maar dan verdwijnt Claartje uit zijn leven, voor hem heel onverwachts. Is hij al sterk genoeg om alle gevaren te kunnen verslaan? Komt hij genoeg voor zichzelf op?

Meesterverteller Jacques Vriens is er weer fantastisch in geslaagd om je even in een andere tijd te laten wanen. Dit boek is geweldig om zelf te lezen, maar lijkt mij ook een heerlijk voorleesboek. Na het lezen van dit boek kun je de verschillen bespreken tussen de tijd van nu en de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Jakob is een jongen om in je hart te sluiten.

Jakob en de zeven gevaren is een spannend jarenvijftigverhaal van meesterverteller Jacques Vriens en is geschikt voor dappere en de iets minder dappere kinderen vanaf 10 jaar.