Jinxed

‘Robot-huisdieren zijn de nieuwste trend. Maar die van Lacey lijkt soms wel… echt.’

Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken dat de baku heeft uitgevonden, een robot-huisdier waarmee je honderd keer zoveel kunt doen als met een smartphone. Daarvoor moet ze dan wel eerst naar Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech. Wanneer ze wordt afgewezen omdat ze zich geen mooie dure baku kan veroorloven, valt haar droom in duigen.

Alles verandert wanneer ze de kapotte resten vindt van een wel heel coole level 3-baku. Ze weet het ding te fixen, en dan staat er ineens een adembenemend mooie kat voor haar, die ze Jinx noemt. Tot haar grote blijdschap wordt ze met Jinx alsnog aangenomen op Profectus. Maar dan beginnen haar vreemde dingen op te vallen…

Spannend, realistisch en origineel

Lacey heeft één grote droom, zij wil later werken bij het bedrijf dat de baku heeft uitgevonden. Een baku is een robot-huisdier die nog meer functies heeft dan de smartphone. Er is alleen één probleem, Lacey heeft een level 1-baku en niet de benodigde level 3-baku om aangenomen te worden bij Profectus, de eliteschool. Wanneer zij resten van een level 3-baku vindt en deze baku weer helemaal weet op te knappen, wordt zij wel aangenomen op de school van haar dromen. Maar Lacey is nieuwsgierig en eigenwijs. Wanneer er vreemde dingen gebeuren, zet zij alles op alles om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Jinxed is het eerst deel in de Jinxed-serie en ik ben meteen verkocht. De prachtige kaft valt direct op. En ook het verhaal zit enorm sterk in elkaar. Lacey leeft natuurlijk in een wereld die wij (nog) niet kennen. Al is een smartphone vandaag de dag niet weg te denken, niemand van ons heeft een robot-huisdier.

Dit verhaal laat jou denken dat het heel normaal is om een baku te hebben. Dat komt vooral omdat Lacey naast de hightech problemen, ook moet dealen met hele herkenbare en realistische problemen waar elke tiener mee te maken krijgt. Je gaat naar een nieuwe school en maakt daar nieuwe vrienden, een moeder waar je wel eens ruzie mee hebt, maar ook het onderhouden van ‘oude’ vriendschappen is een thema in dit boek.

Echter is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Ook thema’s als jaloezie, verraad en misgunnen spelen een grote rol. Er gebeurt van alles in dit verhaal. Je blijft geboeid en je wilt weten hoe het afloopt. Ik ben heel benieuwd naar deel 2!

Een spannend boek met een origineel thema voor iedereen vanaf 14 jaar die droomt van een eigen baku.