Jouw familie, mijn familie

Elke familie is anders. Hoe ziet jouw familie eruit?

Je mama, papa, broertjes en zusjes zijn je familie. Opa’s, oma’s, tantes en ooms: ze horen bij jou en maken je blij. Misschien woon je soms bij mama en soms bij papa. Misschien heb je twee mama’s of woon je bij oma. Elke familie is anders!

In driik e woorden

Familie, seksualiteit, opgroeien

Dit boek komt uit de serie ‘Kriebels in je buik’. Deze serie maakt thema’s zoals het eigen lichaam, voortplanting, weerbaarheid en zelfvertrouwen, emoties, familie en relaties bespreekbaar met op maat gemaakte boeken. In dit deel gaat het over familie in alle vormen. Er wordt uitgelegd wat familie en een familienaam is. En dat het mogelijk is dat je ouders wel getrouwd zijn, maar niet dezelfde achternaam hebben. Ze gaan in op kinderen van gescheiden ouders. Het kan namelijk dat je in niet één, maar dat je in twee huizen woont. Ze leggen uit wat broers en zussen zijn, wat halfbroers en halfzussen zijn en wat stiefbroers, stiefzusjes en stiefouders zijn. Het is fijn dat dit ook aan bod komt, want het is zo dat steeds meer kinderen opgroeien in een samengesteld gezin. Alle kinderen die dit boek lezen, zullen zich herkennen in een van de beelden die geschept worden. Aangezien ook gezinssituaties beschreven worden waarbij kinderen twee papa’s of twee mama’s hebben, kinderen die opgroeien bij één ouder en kinderen die geadopteerd zijn. Zo is het voor iedereen herkenbaar en kinderen leren dat gezinssituaties andere vormen kunnen hebben dan bij hen thuis.

Het is een fijn boek om te lezen, de stukjes informatie worden afgewisseld met korte verhaaltjes. Dit alles wordt ondersteund door de illustraties van Pauline Oud zelf. Ze is ook wel bekend van haar boeken over Fien en Milo en Saar en Kas. De illustraties zijn in vrolijke en heldere kleuren. Ze heeft een heel herkenbare tekenstijl die veel kinderen aanspreekt.

Achterin het boek staan twee pagina’s waar de kinderen actief een spelletje kunnen doen. Op de eerste pagina kan je met je kind de vriendjes zoeken en op de andere pagina kan je mensen bij elkaar zoeken. Dit zijn de personen die in het boek voorgekomen zijn en door terug te bladeren kan je dit raadsel oplossen.

Voor alle kinderen vanaf 4 jaar die kennis willen maken met familie en relaties.