“stop je kart. spring eruit, en klim snel in het rek”

juf fiep is 10 jaar juf, tijd voor een feest!
groep 3 zorgt voor karts op het plein.
juf Fiep is heel blij.
ze is dol op karts.maar dan gaat er iets mis…

Grappig, stoer, eng

De klas van juf Fiep wil een feestje organiseren voor de juf, omdat ze alweer 10 jaar juf is. Een feestje, ja daar hebben ze zin in, met taart en zo! Maar eigenlijk willen de kinderen hun juf nog iets extra’s geven, iets dat helemaal bij haar past. Zou juf Fiep een speciale wens hebben? Is er iets wat ze heel graag zou willen en nog nooit gehad of gedaan heeft? Iets dat ze helemaal niet verwacht te krijgen?

Roos weet wel iets: Juf wil een keer in een kart!

Dat komt goed uit, de oom van Rik heeft heel veel  karts. De kinderen beginnen gelijk met regelen, juf Fiep mag natuurlijk niks merken. Gelukkig wil oom Bart graag meewerken aan de verrassing en wordt het feestje van juf Fiep echt iets heel speciaals, een feestje afgestemd op haar grootste wens. Alleen loopt het allemaal net iets anders dan gedacht, het wordt heel leuk maar ook heel ENG.

Want als de juf eindelijk in haar fel begeerde kart zit om een rondje te rijden op haar eigen schoolplein, gebeuren er vreemde dingen. De rem blijkt kapot, de juf vliegt de bocht uit, de kinderen klimmen van schrik in de boom en op het klimrek. Er ontstaat een hilarische situatie! De lezer wordt flink in spanning gehouden, maar gelukkig loopt het goed af. Wie de boosdoener van de kapotte rem is hou ik nog maar even geheim, maar ik geef wel een tip: “Let op wat er uit de truck van oom Bart loopt als hij de kart op het schoolplein aflevert.” Meer zeg ik niet………….

Dit is deel 15 uit de serie over juf Fiep. Wat mij enorm aanspreekt is de kunst om een spannend boek te schrijven dat zonder al te veel moeite door de jonge lezer zelf gelezen kan worden. Hoofdletters ontbreken want die komen pas in groep 4 aan bod. De tekst is op maat qua niveau en opmaak, afgewisseld met grappige zwart, wit, grijs plaatjes.

Gewoon een gezellig, spannend boek om “zelf ” te lezen. Een aanrader als je het leesplezier van jonge kinderen wilt bevorderen. Ik ga dit boek aanbieden aan mijn groep 3 en weet zeker dat ze er van zullen smullen.