Julia’s droom

Julia’s droom

‘Heel lang geleden werd Julia geboren. Ze was zo klein dat ze in een kommetje kon baden.’

Julia is een hand groot als ze geboren wordt. Haar ouders zijn ongelooflijk blij met hun kleine meisje, maar na hun onverwachte dood wordt Julia een circusattractie. Gelukkig heeft het meisje van haar vader een grote droom meegekregen, een droom die ze samen met de andere circusartiesten wil waarmaken.

Bijzonder, ontroerend en hartverwarmend

Bij het lezen van dit prachtige prentenboek moest ik direct aan Lampje denken, het bijzondere verhaal van Annet Schaap. Een circus waarin opvallende mensen de attracties zijn, een vader die lantaarns aansteekt… Alles klopt in dit sfeervolle boek. Julia heeft maar één droom als haar ouders komen te overlijden, ze wil de droom van haar vader waarmaken. Een voorstelling maken met de lichtjes van een lantaarn. Als de gemene circusdirecteur Stook haar op een nacht ontvoerd is Julia bang. Stook is een nare man, hij behandelt mensen slecht en maakt de artiesten tijdens de show belachelijk. Gelukkig komt Julia in een warm nest bij de andere circusartiesten. Samen bedenken ze een plan om te ontsnappen, een plan waarbij de droom van Julia misschien ook werkelijkheid zal kunnen worden.

De illustraties in dit boek zijn bijzonder, sfeermakend. Ze weerspiegelen de warmte van de liefdevolle familie, de rariteiten van de circusartiesten en de laten de gemene kant van Stook goed zien. Het kleurgebruik van warm naar donker past goed bij de diverse situaties. Stook is zelfs ietwat eng neergezet. Het boek kent relatief veel tekst voor een prentenboek, maar geen woord is teveel gezegd.

Dit is een magisch, bijzonder en optimistisch verhaal over vriendschap en opkomen voor jezelf. Voor kinderen vanaf zes jaar.