Kas en Saar in het verkeer

Kas en Saar in het verkeer

‘Het is druk op de weg. Er rijden heel veel auto’s en fietsen.’

Opa brengt Saar naar school. ‘Ho, mag je wel speelgoed mee naar school nemen?’ vraagt hij. ‘Dat moet juist. Want vandaag leren we over het verkeer!’ lacht Saar. ‘Nou, laat dan maar eens zien hoe goed je kunt oversteken,’ zegt opa.

Herkenbaar, leerzaam, kleurrijk

In dit boek nemen Kas en Saar je mee in de wereld van het verkeer.

Het boek gaat over Saar die naar school loopt met opa. Saar vertelt opa dat ze gaan leren over het verkeer. Samen met opa steekt ze de straat over. Onderweg komt ze klasgenootjes tegen op de fiets, of in de auto. Hierbij komen ook begrippen als langzaam en snel voorbij. Op de fiets ga je sneller dan wanneer je loopt. Ze steken over bij een stoplicht, en zien Kas wanneer ze bijna bij school zijn. In de klas hebben de kinderen allemaal iets meegenomen wat te maken heeft met het verkeer. Dan komt er zelfs een politieagent op bezoek die ze leert oversteken . Als laatste mogen de kinderen allemaal naar het schoolplein waar de juf allemaal wegen heeft getekend en een stoplicht en verkeerskegels heeft neergezet. Weten de kinderen de regels nog? Het boek eindigt met een heus oversteekdiploma en een knutseltip om zelf een eigen auto te maken.

De illustraties in het boekstralen rust uit. De belangrijke onderwerpen op de prenten zijn met zwart omlijnd, de achtergrond is wat lichter van kleur en zonder zwarte omlijning. Op deze manier wordt je aandacht vanzelf naar het belangrijke onderdeel op de pagina getrokken. Op een hele toegankelijke manier worden de verkeersregels aangehaald, zonder dat het afbreuk doet aan het verhaal. De verkeersborden komen aan bod, oversteken, en diverse vervoersmiddelen. Na het lezen van dit boek, kan ze samen met je kind naar buiten gaan om te zien of hij/zij ook weet hoe je de straat moet oversteken.

Voor alle kinderen vanaf 3 jaar die veilig willen deelnemen aan het verkeer.