Kliekjesfeest

‘Vos wilde zomaar alle kliekjes weggooien die Duif nog overhad van gisteravond.’

Hallo, wij zijn de Klimaatjes! Wij zijn allerbeste maatjes. In deze serie beleven we elke keer een nieuw avontuur waarin we jullie op eigen en vaak grappige wijze laten zien hoe jij zelf je leefwereld fijn kunt houden. Veel leesplezier! Een moestuintje is hard werken. Ook voor de groenten, want die moeten groeien. Daarom is het goed om zo min mogelijk weg te gooien, zegt Uil. En dat is nog leuk ook! Samen ontdekken de Klimaatjes dat je met kliekjes heerlijke dingen kunt maken.

Bewustwording, klimaat, leerzaam

Met de boeken uit de serie Klimaatjes proberen de auteurs een stukje bewustwording over het milieu te creëren bij kinderen. Ze leren hoe zij zelf het verschil kunnen maken.

De serie bestaat uit de volgende delen:
Warme truien
Plastic soep
Natte voeten
Wat is het warm
Blij met een bij
Lekker donker en nu ook Kliekjesfeest.

In de boeken worden grote maatschappelijke problemen op een eenvoudige manier uitgelegd aan de kinderen. Zij leren en ervaren dat ze zelf al iets kunnen doen. Hoe mooi is het als je dit al op een jonge leeftijd kan ervaren?

De bijna vierkante boeken zijn vrolijk geïllustreerd en alhoewel het een zwaar thema is, wordt het niet zo gebracht. Op een luchtige manier worden de milieuproblemen beschreven. Kinderen ervaren dat ze met iets kleins grote dingen kunnen bereiken. Er zit veel humor in de tekeningen en in de tekst. De hoofdpersonen komen in alle boeken terug. Elk hoofdpersoon heeft een eigen karakter. Zo denkt de uil overal heel goed over na, is de egel lief en voorzichtig en heeft de muis vaak slimme ideeën. Dat is voor de kinderen herkenbaar, zeker naarmate ze meer boeken uit deze serie hebben gelezen.

Het nieuwste boek in deze serie gaat over het verspillen van voedsel. Duif heeft na een etentje heel veel eten over. Duif en Vos willen alles weggooien, maar daar denkt Muis anders over. Ook de andere vrienden vinden dat dit zonde is. Uil neemt zijn vrienden mee naar buiten om hen te laten zien hoeveel werk een tomaat heeft moeten verrichten om van een zaadje naar een tomaat uit te groeien. En niet alleen de tomaat heeft haard moeten werken, ook Mol heeft hard gewerkt om de tuin goed te verzorgen. Er is hard gewerkt voor alles wat we eten en daarom is het zonde als je eten zomaar weggooit. Samen bedenken ze een plannetje om de restjes goed te gebruiken.

Op de laatste pagina worden de kinderen uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan met de kliekjes die ze over hebben. Voor kinderen vanaf 5 jaar.