Knots – De grootste omweg van de oertijd

Knots glimlachte tevreden. De grootste omweg van de oertijd. Dat klonk als een fantastisch avontuur.’

Als het dorp van Freddie plotseling is verdwenen, besluiten Knots en Tuf hun vriend te helpen zoeken. De reis gaat meteen al mis als ze in slaap vallen op de rug van een wollige neushoorn! Op zoek naar Freddies familie stuiten ze op grote uitdagingen: woeste wasberen, onbewoonde eilanden en glimmende zwaardvissen. Zal het de drie lukken om de grootste omweg van de oertijd te volbrengen? En waarom heeft die eigenwijze Tuf opeens een kroon op haar hoofd?!

Grappig, avontuurlijk, oertijd

In dit boek beleven Freddie, Knots en zijn zusje Tuf knotsgekke nieuwe avontuur. Nadat het dorp van Freddie plotseling is verdwenen, nemen Knots en Tuf zich voor om hun vriend te helpen. De familie van Freddie heeft gelukkig wel een aanwijzing achtergelaten waar ze naar toe zijn gegaan. Dan moet het toch niet zo moeilijk zijn om hen te vinden zou je denken. Niets is minder waar. Wanneer ze in slaap vallen op de rug van een wollige neushoorn zijn ze al hun gevoel voor richting kwijt. Ze nemen een duik in een meertje, maar gevaarlijke kleine rode wasberen stelen hun kleding. Kleine Tuf rent hen achterna en Freddie en Knots worden gevangen genomen. Als dat maar goed komt…

Dit is het tweede boek wat geschreven is over Knots, zijn zus Tuf en vriend Freddie. Net zoals deel 1 is ook dit boek met veel vaart geschreven. Het drietal beleeft telkens wat nieuws en komen in de problemen terecht. Dat maakt dat je graag door wilt blijven lezen om erachter te komen hoe het verhaal afloopt. Het is mooi om te lezen hoe positief Freddie telkens blijft wanneer het tegen zit. Knots heeft daar meer moeite mee en heeft veel bewondering voor Freddie. Knots daarentegen is een kei in het verzinnen van plannetjes. Ze vullen elkaar goed aan.

Het boek is zo geschreven dat je het voor je ogen ziet gebeuren, het zou zo een film kunnen zijn. De grote letters en leuke plaatjes maken het een aantrekkelijk boek voor jonge lezers en de illustraties van Esther van den Brink dragen zeker bij aan de beleving. Ze vullen het verhaal fantastisch aan.

Voor kinderen vanaf 7 jaar die houden van een knotsgek avontuur.