Knots

‘Als zijn opa zo stoer en onverschrokken was, waarom was Knots dan zo gewoon? Hij was de kleinzoon van de stoere Dork!’

Anderhalf miljoen jaar geleden, in de derde grot van links in de groene vallei, werd een holenmensje geboren. Zijn ouders noemden hem Knots. Het was een naam voor een echte krijger. Alleen… Knots is niet zo stoer als zijn naam doet geloven! Wanneer Knots onverwachts vrienden wordt Freddie de Oerkie en wanneer blijkt dat sneeuwleeuw Stip zijn hulp nodig heeft, besluit hij dat het tijd is om zichzelf te bewijzen in de wereld buiten de groene vallei. Hiervoor moet hij op hol geslagen mammoeten, klauwkrokodillen en giebelende lachkikkers te trotseren… Én zijn irritante zusje Tuf in bedwang houden! Is hij stoerder dan hij zelf dacht?

Origineel, speels, grappig

Het verhaal gaat over Knots, een jongen uit de oertijd. Hij heeft een stoere naam, en de verwachting van zijn ouders was dat hij net zo stoer zou zijn als zijn opa vroeger was. Maar helaas, niets is minder waar! Knots is onzeker en een beetje klungelig. Daarentegen is hij wel heel vindingrijk!

De tijd waarin Knots leeft, heeft overeenkomsten met onze tijd. Zo gaat hij bijvoorbeeld naar school. Daar leert hij wel andere dingen dan dat de kinderen van nu leren op school; knuppels maken, touwen draaien en rekenen met mammoeten. De kinderen wordt verteld dat ze bang moeten zijn voor sneeuwleeuwen en Oerkies. Wanneer je naar Oerkies kijkt, zul je altijd blind zijn. De schrik is dan ook enorm wanneer hij van zijn oom weg moet rennen voor een sneeuwleeuw en ineens een Oerkie ziet hangen in een boom. Tot overmaat van ramp is hij verdwaald en weet hij niet meer hoe hij bij de grot van zijn oom kan komen. En dan komt hij ook nog de sneeuwleeuw tegen! Of is die helemaal niet zo eng als dat hij dacht? En die Oerkie blijkt hartstikke aardig te zijn. Samen proberen ze de sneeuwleeuw terug te brengen naar waar hij vandaan komt. Gelukkig zit Knots vol met goede ideeën en Freddie de Oerkie ziet overal het positieve van in. Gaat het ze lukken om samen de sneeuwleeuw terug te brengen naar het Sneeuwdal?

Tijs van Marle is filmscenarioschrijver van onder andere de Mees Kees-, Superjuffie- en Dummie de Mummie-films. Dit is zijn boek debuut. En wat voor één! Knots is een hilarisch, ontzettend vlot geschreven boek geworden. Je vliegt door de pagina’s heen en je blijft geboeid. Je kan merken dat de schrijver normaal gesproken filmscrips schrijft; je ziet het verhaal zo voor je ogen gebeuren, zo beeldend is het geschreven. Er zit veel humor in het verhaal en op meerdere momenten zat ik dan ook met een lach op mijn gezicht te lezen. Dat de schrijver over veel fantasie beschikt, mag duidelijk zijn. Het verhaal staat vol met verzonnen dieren en benamingen. Heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van de groengele kinderpakker? Of van de pestapen, lachkikkers of gevaarlijke klauwkrokodillen?

De illustraties zijn van Esther van den Brink. Ze zijn uitgevoerd in zwart/wit en sluiten erg goed aan bij het verhaal. Ook in haar illustraties is veel humor verwerkt. Ze laat hiermee het verhaal nog meer tot leven komen. De kaft is werkelijk prachtig; aantrekkelijk uitgevoerd in warme kleuren. De tekst is in een groter lettertype wat ervoor zorgt dat het boek goed leesbaar is voor de jongere lezer. Maar het is ook een fantastisch boek om voor te lezen.

Ben je ouder dan 8 jaar? En heb je zin in een knotsgek avontuur? Ren dan snel naar de plaatselijke boekhandel of naar de bibliotheek.