Koen Kampioen – Spanning in Spanje

Koen Kampioen - Spanning in Spanje
Tags: ,

Op de tafel staat een zilveren beker. Gekleurde linten sieren de handvatten.

‘Als we winnen is de beker voor ons. Dat lijkt me gaaf, alleen moeten we eerst nog even knallen met z’n allen!’

Het is bijna meivakantie, maar eerst moet Koen nog één belangrijke wedstrijd spelen. Als FC Top deze wint, blijft het team bovenaan staan. En dan heeft Broekie een leuke verrassing… Maar de grootste verrassing is die van Gijs. ‘Ik ga maandag naar Spanje en jij en Renske mogen mee!’ ‘Wauw, wat super!’ roept Koen. Ze logeren bij de tante van Gijs. ‘Ze is altijd erg enthousiast als we komen,’ vertelt Gijs. Maar dit keer is tante Sara juist heel verdrietig. Wat is er gebeurd? En kunnen Koen en zijn vrienden het oplossen?

Sportief, spannend, leesniveau

Koen en zijn vrienden en vriendinnen zijn door het dolle heen als ze horen dat ze naar Spanje gaan. Maar eerst is er nog een belangrijke wedstrijd tegen de sterke voetbalploeg ‘Lucky Friends’. Lukt het ze om de zilveren wisselbeker te winnen? Of loopt het anders?

Eenmaal in Spanje verblijven Koen, Renske, Gijs en zijn moeder bij Sara. Dit is de tante van Gijs, hij logeert daar wel vaker met zijn familie. Het is er altijd fijn. Tante Sara en zijn moeder zijn allebei dol op koken dus er staat meestal ook veel lekkers op het menu. Maar deze keer loopt het allemaal anders, tante Sara laat het eten aanbranden want ze is totaal van slag en heeft dringend hulp nodig. Gelukkig zijn de kinderen altijd bereid om iemand te helpen, tussen het plezier maken en spelen door zetten ze alles op alles om het probleem van tante Sara op te lossen.

Ook in dit deel uit de serie ‘Koen Kampioen‘ wordt er weer volop gevoetbald. In Spanje staat er zelfs een bijzondere wedstrijd op het programma! De sportiviteit staat wederom centraal. Koen doet zijn naam Kampioen weliswaar eer aan, als het even tegenzit en de tegenpartij sterker blijkt, kan hij daar goed mee omgaan. Dit geldt  trouwens ook voor de andere spelers. De sfeer in de boeken is daardoor sportief en vriendschappelijk.

Het verhaal is een beetje spannend maar niet ingewikkeld. Dit maakt het toegankelijk voor kinderen vanaf een jaar of 7, het AVI-niveau sluit aan (E5). Het lettertype is groot en ter afwisseling zijn er sprekende zwart wit plaatjes. Samengevat: alle ingrediënten voor het zelf-lezen zijn aanwezig.

Een heerlijk boek voor alle kinderen vanaf een jaar of 7 die van voetbal en spanning houden.