Kolletje & Dirk – O, kom er eens kijken…

Wat denk je? Zouden Kolletjes toversokken ook deze keer werken?

Kolletje neemt haa r rood-witte toversokken altijd overal mee naartoe. Als ze die aantrekt en haar naam ‘Katharina Orselia Laetitia’ zegt, gebeuren de wonderlijkste dingen. Samen met haar vriendje Dirk beleeft ze allerlei avonturen.

Kolletje en Dirk logeren bij tante Laetitia in het bos. Sinterklaas is in het land en tante vertelt dat hij geen Pieten meer als hulpjes heeft, maar prinsen en prinsessen. Zo heeft hij een webprinses, een boekprins en een paardenprinses. En alle kinderen die verkleed zijn als prins of prinses mogen hem helpen. Kolletje krijgt van tante een prinsessenjurk, en Dirk een prinsenpak. Alleen hebben ze nog geen echt kroontje. Maar daar weet Kolletje met haar toversokken wel raad op!

Vrolijk, ondeugend, grappig

O, o, die Kolletje, dat is me er eentje! Net als de meeste andere kinderen houdt ze van avonturen, samen spelen, verkleden, grapje maken, feestjes en gezelligheid. Maar Kolletje is toch een beetje anders: ze kan toveren! Gelukkig heeft ze haar toversokken meegenomen naar tante Laetitia, waar ze samen met vriendje Dirk logeert. Ze heeft ze namelijk hard nodig om een probleem op te lossen. Het heeft iets te maken met Sinterklaas en zijn Pieten. Gaat het Kolletje lukken? Werken de toversokken nog? Je leest het in dit verhaal, dat behalve een vleugje magie ook veel grapjes bevat.

Een grappig verhaal over Kolletje in de Sinterklaas-periode. Zoals in alle boeken over Kolletje zijn de situaties en activiteiten herkenbaar voor de doelgroep. In dit boek staat het verkleden en helpen centraal. Maar er zit ook een ondeugend element in: tante Laetitia durft gewoon heel hard vieze liedjes over Sinterklaas te zingen. Ook opa brult uit volle borst mee:

‘Sinterklaas komt hutspot eten.

Hi, ha, ho!

Daarna laat hij dikke scheten.

Hi, ha, ho!’

Als Sint er eenmaal is zingen ze trouwens keurig de juiste versie, gelukkig maar.

Het is een handzaam boekje, vol met vrolijk gekleurde plaatjes die getekend zijn door Natacha Stenvert. De tekst van de liedjes is gekleurd afgedrukt, evenals de titels van de hoofdstukken. Dit maakt het boek nog aantrekkelijker. Het papier is lekker dik, dit maakt dat het wel tegen een stootje kan.

Een vrolijk boek voor alle Sinterklaas fans. Vanaf een jaar of  drie.