Kom mee, Kees

Kom mee, Kees

‘Daar hebben we nu geen tijd voor. Kom mee, Kees.’Kikker Kees en papa zijn op weg naar een kwaakconcert. Ze moeten wel doorlopen, anders komen ze te laat. Maar de weg ernaartoe is zo mooi! Kees ziet bijvoorbeeld een regenboog en een tak die op een krokodil lijkt. Papa heeft haast en vindt het maar lastig dat Kees zo snel is afgeleid door de dingen om hen heen. Tot papa de schrik van zijn leven krijgt en beseft dat die scherpe aandacht van Kees eigenlijk heel waardevol is.

Avontuur, sfeervol en herkenbaar

Dit boek is geschreven door Loes Riphagen. Kom mee, Kees! vertelt het verhaal van een papa kikker die dolgraag naar een concert toe wil en een beetje haast heeft. Zijn zoon Kees heeft tijdens de route oog voor details en ziet de mooiste dingen. Hij leeft met het moment en neemt de hele omgeving uitgebreid in zich op. Zijn vader is hier aanvankelijk niet zo blij mee, want zo duurt de reis naar plek van het concert wel erg lang. Hij heeft weinig tijd en wil niet stilstaan. Toch komt hij er uiteindelijk achter dat haastige spoed niet altijd goed is en hij wordt er zich weer even bewust van wat nu echt belangrijk is in het leven…

Ik was al fan van het boek Coco kan het!, dus ik keek erg uit naar dit prentenboek van Loes Riphagen. Ik word zeer vrolijk van de sfeervolle illustraties, wat een parel om doorheen te bladeren. Er staan zoveel details in het boek, je blijft gewoon turen en kijken. Iedere keer ontdek je weer iets nieuws. In de prachtige en gedetailleerde tekeningen van Kom mee, Kees! heeft Loes Riphagen talloze grapjes verstopt, waardoor het boek echt niet alleen leuk is voor kinderen. Zelfs Coco vliegt even langs. Op iedere pagina valt wel wat te lachen of te tellen. En wat zijn er veel dieren te vinden in het boek!

De liefdevolle boodschap van het boek is helder, geniet van de kleine dingen om je heen en zorg goed voor elkaar. Ouders met (jonge) kinderen zullen de rode draad van het verhaal meteen herkennen. Soms zien kleine kinderen zoveel onderweg, dat je als volwassene bijna te laat komt. Wat zou het fijn zijn om rekening te houden met jonge kinderen en alle tijd te nemen. Haastige spoed is echt zelden goed. Kom mee, Kees! is een aanrader voor avontuurlijke kinderen met oog voor detail vanaf 3 jaar.