Land van verwarring

Land van verwarring

‘Het leven is een lachertje, haha.’

Sofie en Tim ontmoeten elkaar op de palliatieve zorg, waar hun grootvaders een kamer delen. Tijdens die bezoeken leren de vier elkaar beter kennen. De beide grootvaders gaan heel anders om met de naderende dood – de een wil niet sterven, voor de ander mag het snel voorbij zijn. Verbonden in dit afscheid van een geliefde opa koesteren Sofie en Tim stilaan gevoelens voor elkaar. Tegelijk ontdekken ze een wrede waarheid.

Ontroerend, bijzonder en waardevol

Dit boek kwam binnen zeg, wat een liefdevol en ontroerend verhaal. De opa’s van Sofie en Tim komen binnenkort te overlijden. De een kijkt er naar uit, de ander kijkt er enorm tegenop. Aan de hand van de bezoekjes van de kleinkinderen leren we de personages kennen. We leren over hun kijk op het leven en leren de verledens van de mannen kennen. Beide hebben ze fouten gemaakt, fouten die niet goed gemaakt kunnen worden, maar wel fouten die vergeven kunnen worden. Maar niet iedereen kan dat… Vaak is vergeven moeilijker dan vergeten, maar kan je alles zomaar vergeten? Sofie en Tim groeien steeds dichter naar elkaar toe. Zou het gezegde ‘na regen komt zonneschijn’ ook in deze situatie van toepassing zijn? Kunnen ze omgaan met het verdriet van het verlies van de dierbare opa’s? Liefde overwint alles.

Over dit boek is geschreven dat auteur Siska Goeminne en illustrator Eva Hilhorst je beide meenemen in het leven van een eigen personage. Ze hebben slechts weinig woorden en enkele potloodlijnen nodig om je te raken, en daar sluit ik mij volledig bij aan. Ik ben diep geraakt door dit verhaal. De dood is een heftig onderwerp, voor de één iets waar tegenop wordt gekeken, voor de ander een verlossing. Het zware onderwerp is in dit boek bespreekbaar gemaakt, het geeft je stof tot nadenken. De illustraties, allemaal in zwart-wit, geven het verhaal een extra laag. Als lezer waan je je in de kamer van de twee mannen, je beleeft ieder moment met ze mee. De stijl van dit boek heeft wel iets weg van een graphic novel, weinig tekst en volop illustraties.

Sofie en Tim, maar ook de opa’s moeten ieder voor zich kiezen hoe ze met het verleden omgaan. Doordat ze hierover nadenken komen we steeds meer te weten over deze verledens. Doordat iedereen een andere kijk heeft is het makkelijk om je als lezer te identificeren in de mening van een personage. Ontroerend, maar waardevol dat is dit boek. Voor lezers vanaf ongeveer twaalf jaar.