Later word ik…. De beroepengids voor kleuters

‘In dit boek vind je veertig versjes over allerlei beroepen – van ijscoman tot tandarts!’

Weet jij al wat je later wilt worden? Droom je ervan om hoog door de lucht te vliegen als piloot of stewardess? Zou je het liefst elke week in een groot stadion op het voetbalveld een balletje trappen? Wil je mensen of dieren helpen als ze ziek zijn? Of maak je anderen blij door te zingen en te dansen?

Vrolijk, rijmend, roldoorbrekend

Deze vrolijke bundel staat vol versjes over veertig verschillende beroepen. Van goochelaar tot treinmachinist en van boswachter tot zangeres. Niet alleen de (voor kleuters) bekende beroepen worden genoemd, ook de wat meer onbekendere beroepen, zoals hondentrimmer, kleermaker, olifantenwasser, verhuizer en tuinman worden aangehaald. Dit is erg fijn, aangezien kleuters vaak niet verder komen dan politieagent, kapper of brandweerman op de vraag wat ze zouden willen worden later. Na het lezen van deze versjes kunnen ze bedenken wat ze zelf het liefst willen worden als ze later groter zijn.

Elk beroep is uitgewerkt op een dubbele pagina, waar een gedichtje van 4 strofen en een illustratie op te vinden is. De gedichtjes vertellen iets over het beroep, rijmen fijn en bevat meestal iets grappigs.

De illustraties van Eefje Kuijl zijn kleurrijk en vrolijk. Het mooie is dat ze mensen in al hun verschijningsvormen heeft getekend. Je ziet oude mensen, mensen van kleur, slanke mensen, jonge mensen en volslanke mensen. Ook hebben ze ervoor gekozen om een vrouwelijke voetballer en een piloot te gebruiken, tegenover een mannelijke kapper en een mannelijke balletdanser. Zo is het een boek voor iedereen geworden.

Voor alle kinderen vanaf 4 jaar die nog geen idee hebben wat ze later willen worden.