Leer lezen en tellen met Jana en de dinos, storm op zee

Ga je mee op reis naar het eiland Weetjewel? Stap aan boord bij Jana, moeder Moona, Pup an Kara!

Op het eiland Weetjewel leven Ollie, Max en Juul. Zij zijn dino’s. Familie hebben ze niet meer en dat is best wel sneu. Toch zorgen zij, met al hun kracht, voor alle dieren op hun eiland. Maar… wie zorgt er dan voor hen? Gelukkig zijn Jana en Mama Moona er!

Leerzaam, humor, spannend

Jana vaart samen met haar Moeder Moona, Pup en Kara, de ara op de grote zee. Ze komen van alles tegen zoals dolfijnen, walvissen en een school visjes. Maar dan komt er een orkaan achter hen aan en moeten ze schuilen in de stuurhut. De storm brengt hen naar het eiland Weetjewel, waar ze kennis maken met de kwikke aapjes.  “Gr… gr… gr…” horen ze achter zich. En daar staan de drie grote dino’s: Ollie, Max en Juul. Gelukkig willen de dino’s ze geen kwaad doen en willen ze juist hulp. Jana heeft haar EHBO-tas meegenomen en die kwam zeer goed van pas! Aan het einde van de dag komen ze allemaal samen rond het kampvuur om te luisteren naar een verhaal over… Weetjewel!

Wat een feest is het om dit boek te lezen met beginnende lezers. Het verhaal is pakkend en de leuke opdrachten tussendoor maken het speels. Zo ga je bezig met kleine rekenopdrachten zoals: Weet jij hoeveel vissen er in de school zwemmen? Want plots raakt Jana de tel kwijt! En ook moet je goed kijken wat er op de illustraties te zien is, want weet jij welk teken er op de EHBO-tas van Jana staat?

Wanneer een kind zo’n 10 maanden leeservaring heeft, kan hij/zij dit boek zelfstandig lezen. Maar ook een beginnende lezer kan al met dit boek aan de slag. De korte zinnen bevatten namelijk korte woorden. En moeilijkere woorden worden voor het gemak al gesplitst zoals rug-zak en tsu-na-mi. Je kunt er ook voor kiezen om ieder een personage te zijn en die stukjes voor te lezen.

De kleurrijke illustraties nodigen je echt uit om te kijken wat er allemaal te zien is. Je kan bijna een verhaal vertellen aan de hand van de tekeningen. En je hebt ze nodig bij de leuke tel- en zoekopdrachten.

Voor alle (beginnende) lezers vanaf 7 jaar.