Lees mee met Koen en Lot – Echte vrienden!

‘Voel jij al iets?’ vraagt Lot. ‘Ja,’ zegt Koen. Hij pakt een doos uit het gat. De doos van de boef…

De juf van Koen en Lot is boos. Ze is geld kwijt en er is van alles stuk. Is er een spook in de klas? ‘Welnee,’ zegt juf.’ Spoken bestaan niet.’ Koen heeft een plan. Samen met Lot gaat hij het spook zoeken. En Koen en Lot gaan naar het park. Ze zien een rare man. Het lijkt wel een boef. Hij stopt iets in de grond. Is het een schat? Ook wint Koen een prijs. Hij mag met de hele klas naar de speeltuin. Maar Lot kan niet mee. Haar been zit in het gips. Gelukkig heeft Koen een plan.

Zelf lezen, belevingswereld, vrolijk

Een bundel van drie verhalen uit de serie ‘Lees mee met Koen en Lot’. De verhaaltjes staan op zichzelf en zijn geschreven op leesniveau E3. Naast het leesniveau past de inhoud van de verhalen qua begrip ook perfect bij de doelgroep. En dat is belangrijk, want als je kinderen van meet af aan boekjes aanbiedt die naast het technisch niveau ook passen bij hun begripsniveau werk je aan het ontwikkelen van leesplezier. Na positieve leeservaringen te hebben opgedaan zal een kind immers eerder uit zichzelf naar de boekenkast lopen om met veel plezier een volgend boek te kiezen!

De drie verhaaltjes uit dit boek bieden spanning, avontuur en herkenbare situaties uit het (schoolse) leven van een kind. Het eerste verhaal: ‘Een spook in de klas’ speelt zich af in het klaslokaal alwaar een aaneenschakeling van vreemde voorvallen plaatsvindt. Kinderen worden aangezet tot meedenken over wat of wie de oorzaak kan zijn van de gebeurtenissen.

Het tweede verhaal: ‘Een schat in het park’ speelt zich, zoals de titel al aangeeft, af in het park. Dit verhaal heeft meer een avontuurlijke lijn, is grappig en een beetje spannend. In de derde vertelling: ‘Koen wint een prijs’ wint Koen een uitje voor de hele klas. Maar er is een probleem. Lot heeft haar been gebroken en kan niet mee. Koen vindt dit heel naar voor zijn vriendinnetje en doet er alles aan om een oplossing te bedenken. In dit verhaal speelt empathie een grote rol.

Stevig papier, duidelijke, zwarte letters op een witte ondergrond en de aanwezigheid van veel plaatjes maken het boek erg aantrekkelijk. De vrolijke  illustraties van Mark Janssen zijn van niet te onderschatten waarde, ze hebben vaak een humoristische inslag en drukken daarnaast de gevoelens van de personages goed uit. Soms beslaan de platen een pagina maar veelal vinden we ze tussen, naast, onder of boven de tekst.

Deze bundel is geschikt voor kinderen van groep 3 en 4 die graag zelf een boek willen lezen! Voorlezen kan al vanaf wat jongere leeftijd!