Leeuw met strepen

Wat te doen als de zwarte dood je op de hielen zit?

Ben jij klaar voor een bloedstollend avontuur in 17e-eeuws Amsterdam?

Wanneer de tienjarige Jacob en de vijfjarige Catrijn alleen achterblijven na het overlijden van hun moeder, wachten broer en zus met smart op de thuiskomst van hun vader, die als chirurgijn op zee vaart. Maar al snel worden de kinderen ontdekt door de valse buurvrouw. De kleine Cat wordt afgevoerd naar het pesthuis buiten de stad. Jacob, die in het Burgerweeshuis terecht komt, zet alles op alles om te ontsnappen en zijn zusje te redden. Een zenuwslopende zoektocht begint…

spanning, moed, vriendschap

Het verhaal speelt zich af in Amsterdam in de zeventiende eeuw, ten tijde van de pest. De moeder van Jacob en Cat overlijdt aan de pest en Jacob en zijn kleine zusje proberen zich nog verborgen te houden in huis. Maar een buurvrouw verraadt hen. Jacob belandt in het weeshuis en Catrijn wordt vanwege een huidziekte naar het pesthuis gebracht. Jacob zet alles op alles om zijn zusje daaruit te halen. Hij krijgt hulp van jongens van een straatbende. Zou het hem lukken en komt hun vader weer thuis van zijn zeereis?

Het verhaal wordt grotendeels vanuit Jacob verteld, met enkele korte hoofdstukken vanuit Catrijn of een ander personage, die in een opvallend kader staan. Moeilijke woorden staan achterin uitgelegd. Voorin staat een plattegrond van de stad Amsterdam met daarop de gebouwen aangegeven die een rol spelen in het verhaal zoals het pesthuis en het rattenhol. Op elke bladzijde staat een rat getekend, maar verder bevat het boek geen illustraties.

Ik vond het een superspannend en origineel verhaal; zodra je begint te lezen, waan je je in de tijd dat de pest rondging in Nederland. Je leeft ontzettend mee met Jacob en voelt de wanhoop die hij heeft om zijn zusje Catrijn terug te vinden. Het spannende avontuur over de zoektocht naar Cat – zoals Jacob zijn zusje noemt – trekt je mee en laat je niet meer los.

Avontuurlijke jongens en meiden vanaf een jaar of 10, zullen van dit boek smullen. Door de coronacrisis heeft het boek ook nog eens een actuele lading gekregen

Leeuw met strepen is het debuut van het auteursduo Marlene Rebel en Lucinda Vos dat al ruim twintig jaar lesmateriaal voor het basisonderwijs schrijft. Bij dit boek zit een lesbrief die je door middel van een QR-code kunt bekijken en downloaden, net als meer achtergrondinformatie en een boektrailer.