Leon en Mikki – het eindelozesprookjesboek

“Alles kan, als je er maar in gelooft.
Alles kan, als je er maar in gelooft.

Terwijl hij zweeft, dwarrelen de woorden van zijn opa door zijn hoofd.
Alles kan, als je er maar in gelooft.”

Op een regenachtige middag ruimen Leon en Mikki de zolder op. Ze vinden het grote sprookjesboek, waaruit de opa van Leon altijd voorlas. Als Leon en Mikki ruzie krijgen en allebei aan het boek staan te trekken, gaat een grote houten kist plotseling open. Het is meneer Bril, de boekenwurm, die wel erg lijkt op de overleden opa van Leon. Als meneer Bril weer in de kist verdwijnt, besluiten de jongens hem te volgen…

Magisch, avontuur, spanning

Leon en Mikki of, zoals ze elkaar noemen, Leeuw en Muis, zijn goede vrienden. Op een regenachtige middag vervelen ze zich en alles wat de moeder van Leon voorstelt vinden ze saai. Totdat ze met het idee komt van de blikjestelefoon. Leon weet nog goed dat hij hier samen met zijn opa mee speelde. Op de zolder zien ze een stapel boeken en een houten kist. Ze zien een rood boek met gouden letters… “Eindeloze sprookjes” staat erop. Wanneer ze ruzie krijgen om het boek, weten ze niet welk avontuur hen te wachten staat. Ze maken kennis met meneer Bril, de pechvogel, de Vreselijke Gevaarlijke Draak en een prinses. Zij heeft de hulp van beide jongens nodig, maar de ruzie drijft beide jongens verder uit elkaar.

Josien de Graaf heeft een sprookjesachtig avontuur geschreven, waarin Leon en Mikki moed tonen en waarbij hun vriendschap op het spel wordt gezet. Maar ook het verliezen van een dierbaar iemand en het verwerken daarvan staat centraal. Leon herbeleeft de verhalen die zijn opa altijd aan hem voorlas.

De zwart-wit illustraties verschillen qua grootte. Soms zijn ze paginagroot en de andere keer zijn ze weer kleiner. Deze afwisseling past bij het speelse sprookjesthema. Ze geven ons een duidelijk beeld van het uiterlijk van de personages. Daarbij is er ook een afwisseling qua lettertype. Mikki en Leon ontvangen in hun avontuur brieven die overeenkomen met de pagina van het sprookjesboek. De tekst hiervan is in het boek sierlijk geschreven. Een leuk detail!

Een avontuurlijk boek voor iedereen vanaf 7 jaar.