Let goed op

‘Een verhaal in tien stappen’

Dit verhaal begint net als alle goede verhalen: met een schoolbus die uit de lucht valt. Niet dat iemand dat ziet…

Iedereen heeft het te druk met andere dingen. Met praten over snotjes, bijvoorbeeld. Met zakgeld stelen, skateboarden en dapper zijn. Met ingewikkelde handshakes, niets liever willen dan ontsnappen uit een ingewikkeld leven, grappen maken en troost vinden. Maar vooral met naar huis lopen. En je eigen verhaal vinden.

Divers, realistisch en meeslepend

Jason Reynolds las voor het eerst een boek uit toen hij zeventien as. Hij kwam maar weinig verhalen tegen waarin hij zichzelf herkende. Met zijn boeken wil hij daar verandering in brengen. In Amerika is hij een van de meest genoemde eigentijdse jeugdboekenschrijvers. Maria Postema vertaalde het prachtige Let goed op naar het Nederlands. Het boek kwam uit de kast als finalist bij de National Book Award en is het beste boek van het jaar volgens o.a. The New York Times, Kirkus, Time en The Today Show.

Dit boek bestaat uit tien verhalen. Verhalen die losstaand van elkaar te lezen zijn, maar toch verbonden zijn door kleine details en terugkomende elementen. De kinderen in deze verhalen vertellen je op een bijzondere wijze hun verhaal. Als lezer neem je een kijkje in de levens van de kinderen uit de verhalen. Je voelt de emoties die zij voelen en beleeft de terugreis van school naar huis zoals zij die iedere dag beleven. Door de diversiteit aan verhalen is er voor iedereen iemand om zich in te identificeren. De verhalen zijn kort en maken nieuwsgierig. Na het lezen van ieder verhaal voel je je verbonden met de hoofdpersoon en wil je meer van hem of haar weten.

Alle kinderen in de verhalen hebben hun eigen karaktereigenschappen en leefwijze. Van armoede tot zorgen voor zieke ouders, van geaardheid tot zelf ziek zijn en van dementie tot liefdesrelaties: alles komt aan bod in dit boek. Alle personages gaan naar dezelfde middelbare school, komen elkaar tegen, zien gelijkenissen en vooral ook verschillen. Het belangrijkste is dat iedereen aan het einde mag zijn wie hij of zij wil zijn en dat is de prachtige boodschap die dit boek met zich meebrengt.

Voor lezers vanaf twaalf jaar.