Liefdeloos

‘Ik heb nog nooit iemand gekust,’ vertelde ik. Toen ik het zei, dacht ik niet dat ik iets bijzonder raars opbiechtte. Iedereen wist toch dat je dit soort dingen pas deed als je er klaar voor was?’

Georgia is nog nooit verliefd geweest en ze heeft ook nog nooit iemand gekust – maar als fanfic-geobsedeerde romanticus weet ze zeker dat ze ooit iemand zal vinden. Als ze met haar beste vrienden Pip en Jason naar de universiteit gaat, is Georgia klaar om de liefde te vinden. En met haar extraverte kamergenoot aan haar zijde en een plaats in de Shakespeare Society, lijkt haar tienerdroom steeds dichterbij te komen. Maar door haar romantische plan drijft ze steeds verder van haar vrienden af. Ze vraagt zich af waarom liefde zo gemakkelijk lijkt voor anderen, maar niet voor haar. De woorden die ze naar haar hoofd geslingerd krijgt – aseksueel, aromantisch – maken Georgia onzekerder dan ooit over haar gevoelens. Is ze voorbestemd om liefdeloos te blijven? Of is ze al die tijd op zoek geweest naar het verkeerde?

Liefde, LHBTIQA+, hartverwarmend

Georgia heeft al sinds haar prille jeugd een hechte vriendenband met Jason en Pip. Ze kan alles met deze vrienden delen en verheugt zich er enorm op dat ze samen met hun zal gaan studeren. Maar als ze bij de universiteit van Durnham aankomen, krijgen ze te horen dat Jason en Pip in een ander college zijn ondergebracht. Georgia zal genoegen moeten nemen met een kamer in het St John’s college dat gevestigd is in een oud gebouw. En tot overmaat van ramp  moet ze de kamer ook nog met een ander meisje delen. Een meisje dat ze niet kent!

Haar kamergenoot, Rooney, blijkt uit totaal ander hout te zijn gesneden dan Georgia. Rooney maakt makkelijk vrienden, houdt van uitgaan en is belust op seks en romantiek. Allemaal zaken die voor Georgia niet zo vanzelfsprekend zijn. Sterker nog, zaken die ze het liefst vermijdt. Zeker na een negatieve ervaring met een jongen op wie ze dacht verliefd te zijn.

Georgia raakt behoorlijk in de knoop met zichzelf, ze doet haar best om aan de standaard verwachtingen te voldoen, maar omdat het allemaal tegen haar gevoel indruist raakt ze steeds verder verwijdert van haar vrienden en zichzelf. Georgia houdt helemaal niet van uitgaan en zeker niet in nachtclubs. Ze weert nauw, lichamelijk contact en is nog nooit echt verliefd geweest, noch op een jongen, noch op een meisje. Maar ze zou dit wel graag willen. Het zit haar steeds meer dwars dat wat voor anderen zo eenvoudig en makkelijk lijkt, haar niet lukt…

Een mooi, zij het wat langzaam opgebouwd verhaal, over een tiener die op zoek is naar zichzelf. De frustratie die ze voelt bij het ontbreken van seksuele en romantische aantrekkingskracht naar andere personen loopt hoog op. Maar in de beschermde, ruim denkende omgeving van de Durnham universiteit kan Georgia ontdekken dat niet alles is wat het lijkt. Ze leert er mensen kennen die net als zij niet in het geijkte plaatje passen en daar tevreden en gelukkig mee zijn. Ook leert Georgia dat liefde veel breder is dan verliefdheid en seks.

Het boek heeft twee illustraties, beide zijn te vinden op de schutbladen voor en achter in het boek. Op de laatste pagina worden websites genoemd met betrekking op aseksualiteit en aromantiek. We kennen deze auteur van de populaire serie ‘Heartstopper’.

Een boek over liefde, relaties, vriendschap, acceptatie en jezelf durven zijn. Iedereen is anders maar de liefde is universeel. Een mooie Young Adult die voor veel jongeren die net als Georgia nog zoekende zijn naar hun identiteit een hart onder de riem kan zijn.