Lotje Later

Beste Janine, mijn naam is Lotje Later, en ik heb uw e-mailadres gevonden op het internet. Ik wil u wat vragen over vioolspelen. Ik hoop dat u antwoordt.

Lotje wil violiste worden, dat voelt ze tot in haar tenen. Maar als ze begint te spelen maken de dieren dat ze wegkomen, slaan alle mensen hun ramen dicht en trekken de bloemen zich van schrik terug in de grond. Lotje kan er niks van… Maar dan komt ze een man met een woonwagen tegen die haar een viool geeft. En er gebeurt iets wat niemand had verwacht.

Liefdevol, muzikaliteit, passie

Lotje wil graag violiste worden. Daarom volgt ze vioollessen bij Juffrouw Krabbenbak, een violiste met aanzien. Aanvankelijk lukt het spelen niet, sterker nog, haar vioolspel is niet om aan te horen. Maar Lotje blijft geloven in zichzelf en houdt dapper vol. Ze luistert goed naar de aanwijzingen en tips van haar juf. Maar echte vooruitgang boekt ze niet.

Op het moment dat zelfs Lotje het niet meer ziet zitten komt ze Diego tegen. Een aardige man die op zijn vrijheid gesteld is. Lotje mag bij hem in de woonwagen een stukje viool spelen. Diego luistert geduldig en geeft haar een gouden tip. Lukt het Lotje nu wel om mooie melodieën uit de viool te krijgen?

Een mooi, gevoelig en soms spannend verhaal over een gewoon meisje dat dolgraag violiste wil worden. Ze is grote fan van de beroemde violiste Janine Jansen met wie ze via de mail in contact probeert te komen. Ze vraagt dan om raad en vertelt over haar vorderingen. Bijzonder is het vertrouwen dat Lotje steeds houdt ondanks de langdurig uitblijvende vooruitgang in haar spel. Leuk zijn ook de gebeurtenissen in het (school)leven van Lotje. De competitie die ontstaat tussen haar en een getalenteerd meisje is vermakelijk. Vooral omdat de moeder van de rivale nogal opschepperig is en uit de hoogte doet.

Ik vind dit boek sowieso een opstapje naar kennismaking met klassieke muziek. Er zit zoveel warmte en liefde voor muziek in, dat het bijna onmogelijk is om er niet van te (gaan) houden. Het boek laat zien dat muziek in je hart zit maar ook dat oefenen nodig is om resultaat te halen. Het magische vleugje dat zich uit in het zweven door totale overgave maakt het verhaal bijzonder. Natuurlijk heb ik alle stukken die genoemd worden beluisterd en ervan genoten. Lotje speelt Vocalise van Rachmaninov, de fuga uit de Vioolsonate no 1 van Bach en nog meer prachtige muziekstukken van bekende componisten.

En zeg nou zelf, wie zou er niet met Janine Jansen in het concertgebouw op het podium willen staan om l’ éstro Armonico van Vivaldi te spelen?

Een boek waar je blij van wordt, ook als je (nog) niet zo veel van (klassieke) muziek weet. Voor kinderen vanaf een jaar of 10.