Lowie – Van de vogel en de dief

Lowie - Van de vogel en de dief

‘Dit verhaal gaat over een meisje. Ze loopt weg. Op het laatst gaat ze (bijna) dood. En meer natuurlijk. Véél meer.

Zie je haar al zitten? Tikkend met haar voet, beetje naar voor gebogen. Het hondje dat onder de stoel ligt. Dat ze zou glimlachen, om zich heen kijken. ‘Is er iemand dood soms?’ Dat er wordt geknikt. ‘Ja.’ ‘Wie dan?’ ‘Jij?’ ‘Ik? O ja!’ Ze zou glimlachen en verlegen haar schouders ophalen. De verbaasde blik in haar bruine ogen. Dat al die mensen hier zijn, speciaal voor haar? Ook meneer en mevrouw Simmer? Zelfs iemand die op een koning lijkt. Dat ze haar tong uitsteekt naar de Kommissaar. Pech hè.

Mooi, aangrijpend, verrassend

Dit verhaal gaat over een klein meisje, Louise genaamd. Maar iedereen noemt haar Lowie. Ze woonde met haar oma bij meneer en mevrouw Simmer in huis. Oma is een aantal maanden geleden gestorven, nu is het aan Lowie om het huis schoon te maken, eten te koken en meneer en mevrouw te helpen met waar ze dan ook hulp bij nodig hebben. Maar Lowie heeft er genoeg van. Op een dag, loopt de naar buiten en gaat ze weg. Het Hoogwoud in. Geen veilige plaats voor een klein meisje. Ze komt er een bende tegen, die haar even onder hun hoede nemen. Daarna gaat ze alleen verder en komt ze in het dorp Hinkel terecht. Bij de kapper zoeken ze hulp, dus ze besluit te vragen of ze daar mag werken. Maar niet voordat ze haar haren afknipt. Het lijkt haar veiliger om te doen alsof ze een jongen is.

Op de eerste pagina worden alle personages die in het verhaal voorkomen kort voorgesteld. Dat is een fijn geheugensteuntje voor als je het gedurende het verhaal even niet meer weet. Daarna volgt er een kort hoofdstuk waarin je leest over de dood van een klein meisje. Dit stuk is eigenlijk een sprong in de tijd. Dit stuk maakt je nieuwsgierig. Wie is dat meisje en hoe is ze overleden? Daarna ga je een stuk terug in de tijd en lees je over Lowie. Je sluit het meisje Lowie, net als de inwoners van het dorp Hinkel, al snel in je hart. Haar verhaal maakt indruk en blijft hangen, ook als je het boek al hebt weggelegd.

Stefan Boonen volgde een opleiding schrijnwerkerij en daarna bijzondere jeugdzorg en orthopedagogie. Hij schreef zijn eerste boek in 2000 en sindsdien staan er al meer dan 80 titels op zijn naam. Zijn werk werd beloond met meerdere prijzen, waaronder de Prijs van de Leesjury. Dit boek is misschien wel een van zijn mooiste boeken.

Voor iedereen vanaf een jaar of 11 die houdt van een prachtig verhaal.