Lupus

‘Homo homini Lupus, de mens is een wolf voor zijn medemens’

Tot haar grote verbazing wint Puck een essaywedstrijd en daarmee toelating tot Rousseau, een nieuwe prestigieuze filosofie-universiteit in de bergen van Spanje. Daar gaat een nieuwe wereld voor haar open. Ze raakt bevriend met de tegendraadse Charles uit België en de openhartige Bulgaars-Turkse Sinem, en dompelt zich onder in het academische leven.
Maar al snel ontdekt ze dat er iets broeit. Wanneer Puck en haar vrienden door de rector worden gevraagd om een onafhankelijke universiteitskrant op te richten, wordt de sfeer al snel grimmiger. Wie trekt er eigenlijk aan de touwtjes op Rousseau?

Filosofisch, machtsstrijd, angst

Puck is een intelligent meisje. Doordat ze dyslectisch is komt dit niet altijd uit de verf, de meeste leraren onderschatten haar. Daarnaast kampt Puck met een groot verdriet: haar moeder is vier jaar eerder overleden, Puck mist haar nog elke dag. Gelukkig zijn er ook leraren die door dit alles heen prikken en zo gebeurt het dat ze door de invloed van een attente lerares in aanmerking komt voor een studieplaats op Rousseau. Na een lichte aarzeling gaat Puck de uitdaging aan, ze kan immers goed schrijven als het om inhoud gaat. En het filosoferen ligt in de lijn van haar talenten. Ze maakt nieuwe vrienden op de Spaanse universiteit maar bovenal ontdekt ze dat niet alles is wat het lijkt. Zekerheden komen op losse schroeven te staan. Filosofische uitspraken die eerder waarheid leken worden voortdurend in twijfel getrokken en Puck is bang. Gaat zij het redden binnen de muren van Rousseau?

Het is een toegankelijk boek, ondanks de best wel zware lading. Voor veel jongeren zal filosofie en alles wat erbij komt kijken niet direct dagelijkse kost zijn. Maar weinig filosofische kennis vormt zeker geen belemmering om dit boek te gaan lezen en ervan te genieten. Het is namelijk spannend, herkenbaar en grimmig.  De hoofdpersonages zetten voortdurend hun filosofische denkwijze in om de ontstane problemen op te kunnen lossen. Zo word je als lezer ook aangezet om dieper na te denken dan je wellicht gewoonlijk doet. En zeker ook vanuit meerdere gezichtspunten te redeneren. Vooral het begrip ‘democratie’ wordt onder de loep genomen. Deze roman sluit aan bij het nieuwe filosofie-onderwerp dat vier jaar lang op de havo zal worden gedoceerd: ‘democratie, vrijheid, gelijkheid, voor wie?’

Joan de Ruijter is filosofiedocent aan het 4de gymnasium in Amsterdam en schrijfster. Lupus is haar debuutroman. Eerder schreef ze samen met een aantal auteurs ‘Denken over democratie.

Lupus is een spannend boek voor young adults vanaf 15 jaar die houden van debatteren en meer willen weten over filosofie.