Mama is heel ziek

“Papa en ik hadden geen kanker, maar ook voor ons was het een moeilijke tijd.”.

Alles is leuk, vrolijk en gezellig tot die ene dag. Op die dag krijg je te horen dat mama kanker heeft… een verschrikkelijke gebeurtenis die vele veranderingen met zich meebrengt. En door alle drukte kan het zijn dat jij blijft zitten met een heleboel vragen. Zo ook de hoofdpersoon in dit boek. En eigenlijk gaat hij je de antwoorden geven op vragen die je kan hebben. Want wat is chemotherapie eigenlijk en wat kan er veranderen binnen ons gezin?

Meelevend, eerlijk, helpend

Dit deel van de reeks ‘laten we praten over…’ gaat over een kind dat binnen het gezin geconfronteerd wordt met de ziekte kanker. En vooral kinderen vinden dit heel moeilijk om hier mee om te gaan en vragen zich af of het zijn of haar schuld is. In dit boek wordt er heel open gepraat over dit gevoelige onderwerp. Er wordt uitgelegd wat chemotherapie precies is en welke veranderingen er nog meer komen in het dagelijks leven wanneer iemand heel erg ziek is. Voor jonge kinderen biedt dit boek meer duidelijkheid over de problematiek rondom kanker. Daarnaast helpt het je ook hoe je om kunt gaan met je gevoelens en dat je altijd op de hulp van je ouders kan rekenen.

Jennifer Moore-Mallinos heeft dit op een hele mooie, respectvolle en integere manier beschreven. Je voelt mee met de hoofdpersoon en krijgt tegelijkertijd antwoord op je vragen. Door de heldere illustraties is het, ondanks het zware onderwerp, geen somber boek. De kleuren stralen hoop uit. Hoop die soms zo ver weg lijkt. In dit prentenboek wordt mama weer beter maar is er tegelijkertijd ook ruimte om te laten weten dat mama ook weer ziek kan worden.

Dit waardevolle prentenboek is voor te lezen aan kinderen vanaf 4 jaar en biedt opening voor mooie open gesprekken. Achterin het boek is er aanvullende informatie voor de ouders te vinden.