Mary John

“Hij zegt: ‘Sommige dingen zijn de moeite niet waard om te begrijpen.’.
  Ik vraagt: ‘Zoals?’.
  Hij zegt: ‘Soms moet je dingen gewoon accepteren. That’s it!.”.

De 16-jarige Maria beschrijft in een lange brief aan haar vroegere buurjongen Júlio hun gezamenlijke kindertijd op het kleine pleintje. Maar ook de komst van de knappe Liliana die hen uit elkaar drijft wordt beschreven. Zelfs als Maria verhuist naar een andere stad, blijft Júlio haar gedachten beheersen. In de brief haalt ze herinneringen op aan hun vriendschap en biecht ze haar gevoelens voor hem op.

Realistisch, ontroerend, oprecht

Maria João, oftewel Mary John, neemt ons mee in haar leven. Dit doet ze door middel van een lange brief. Of… is het toch geen brief? We beginnen in haar kindertijd waar ze vele herinneringen maakt met haar buurjongen Júlio, alias Piraat. Maar dan komt Liliana in hetzelfde gebouw als Paulo wonen en is ook zij vaak te vinden op het pleintje. Liliana is knap, zeer direct en heel open over seksualiteit. Iets wat Maria niet gewend is. Sinds de komst van Liliana is ook de band met Júlio niet meer wat het was. Wanneer haar moeder een nieuwe baan krijgt, is er een kans om een nieuw bestaan op te bouwen. In de nieuwe stad leert ze Daniel kennen. Ze blijft maar aan hem denken en begint gevoelens te krijgen. Lukt het haar om Júlio volledig los te laten?

Ana Pessoa heeft een ontroerend maar ook meeslepend young-adult boek geschreven zonder hoofdstukken. Ja, echt waar. In dit boek zitten geen hoofdstukken omdat het eigenlijk een hele lange brief is. Of is het toch geen brief? Door het verhaal van Maria leren we een belangrijke levensles: loslaten en accepteren. Hoe moeilijk dit soms ook kan zijn. In het boek volg je Maria haar gedachten en gevoelens en of het haar lukt om Júlio helemaal los te laten? Tsja, dan moet je toch echt het boek lezen.

De illustraties, gemaakt door Bernardo P. Carvalho, vormen een eenheid door het kleurgebruik. Alle illustraties zijn namelijk wit met blauw. Het aantal illustraties is op drie handen te tellen. Ze verschillen van paginagroot naar een klein stripverhaal. In de illustraties volgens we Maria haar verhaal.

Ben je ouder dan 12 en ben je benieuwd naar het verhaal van Maria? Lees dan zeker deze YA!