Maurits Muis en Rembrandt. De meester en zijn muis.

‘Reis met Maurits terug in de tijd.
Ontmoet de jonge Rembrandt en ontdek wat hem inspireerde.’

‘Ik ben Maurits Muis en van edele afkomst!’
‘En ik ben Rembrant Harmenszoon van Rijn en later word ik een beroemd schilder.’

Maurits Muis woont in het grote huis. Elke avond als de mensen weg zijn, doet hij zijn ronde. En nu zijn zijn vrienden in rep en roer. In de plint onder het schilderij van de oude man is een gaatje verschenen…

Reis met Maurits terug in de tijd. Ontmoet de jonge Rembrandt en ontdek wat hem inspireerde.

Educatief, spannend en sfeervol

Maurits Muis en Rembrandt is een prentenboek van uitgeverij Leopold in samenwerking met het Mauritshuis in Den Haag.Samen met muis Maurits reis je even terug door de tijd en kom je terecht in de tijd dat de schilder Rembrandt van Rijn jong was. Door het lezen van dit boek, maak je kennis met de jonge schilder en ontdek je wat deze man inspireerde om te schilderen. Op een eenvoudige manier maak je zo kennis met het werk en het leven van Rembrandt van Rijn, een groot man uit de Nederlandse kunstgeschiedenis.

Het boek is gemaakt door het schrijversechtpaar Ingrid en Dieter Schubert ter gelegenheid van het jaar van Rembrandt in 2019. Het was toen precies 350 jaar geleden dat Rembrandt is overleden. Op de vraag wat het werk van Ingrid en Dieter typeert, antwoordde  Ingrid Schubert ooit:”De subtiele grapjes, als ik dat mag zeggen. Soms moet je drie keer kijken tot je de details ziet die we met heel veel plezier in de tekening gestopt hebben. Maar ook onze nauwkeurigheid.” Ook dit kunstprentenboek is voorzien van schitterende aquarelillustraties in zachte tinten. Wat zo bijzonder is, is dat de stijl van schilderen van Rembrandt is gecombineerd met de typische stijl van Ingrid en Dieter. Dit boek is echt een pareltje geworden.

Ga je binnenkort op bezoek naar het Mauritshuis, dan kun je daar echt op zoek naar het muizenhol van Maurits Muis. Het lijkt mij erg bijzonder om dit boek voorafgaand aan het bezoek van het Mauritshuis aan je kind(eren) voor te lezen. Maar ook zonder een bezoek aan dit museum is het boek alleen al door de schitterende illustraties en het bijzondere verhaal een echte aanrader. Reis mee met Maurits Muis. Dit kunstboek is geschikt voor de avontuurlijke kunstliefhebber vanaf ongeveer vier jaar.