Meer verhalen over alles

Meer verhalen over alles

‘En alle woorden die uit mijn snavel rolden, kropen zo het potlood van Eekhoorn in.’

In het bos liggen de vrolijke avonturen voor het oprapen. Tenminste, als je bij Uil bent, die graag verwonderd wordt en dol is op nieuwe dingen ontdekken. Hij gaat er eens goed voor zitten om over al zijn belevenissen te vertellen. En Eekhoorn, die schrijft al die verhalen op om er dit boek van te maken.

Na ‘De verhalen over alles’ is dit het tweede lekker dikke boek met geestige voorleesverhalen over Uil en de andere dieren van het bos. Voor kinderen vanaf 5 jaar.

Dierenverhalen, bos, vriendschap

De verhaaltjes zijn geschreven in de ik-vorm vanuit het perspectief van Uil. Zijn vriend Eekhoorn heeft alles wat hij vertelde voor hem op papier gezet. En zo ontstond dit boek waarin je kunt lezen over de avonturen van Uil en zijn vrienden: Das, Zwijn, de torren, Pauw, Haas, de muizen, Egel, Kraai, Gans en haar kleintjes en natuurlijk Eekhoorn.

Door de dieren ieder een opvallende karaktereigenschap te geven kan de auteur hier flink mee aan de haal. Het geeft de ogenschijnlijk simpele verhaaltjes diepgang. Zo heeft Das aanleg voor somberheid. Maar daar weet Uil meestal wel raad op. Pauw heeft de neiging tot grootheidswaanzin en boezemt daarmee angst in bij zijn mede bosbewoners. Hier laat de auteur zien hoe Uil en Das de uitdaging aangaan Pauw toch te benaderen. En dan zijn er nog de praatgrage mussen die Uil de oren van zijn kop kletsen. Hoe kan hij beleefd duidelijk maken dat hij niet meer wil luisteren? Elk dier heeft zo zijn bijzonderheid in dit boek maar de klap op de vuurpijl is toch wel de opdringerige neef van Uil. Hij verschijnt te pas en te onpas als ongenode gast bij Uil en zet hem dan weg als een onbenullig bosdier. Op onderstaande illustratie heeft hij de stoel van Uil ingepikt omdat hij moet ‘leren’ geduld te hebben.  Bosuil is onder de indruk en verbaasd, hij snapt niks van het ‘stadse’ gedoe. Hij wordt juist onrustig van ‘leren’ geduldig te zijn. Dat hij dit soort training als doorgewinterd bosdier gewoon niet nodig heeft weet hij zelf nog niet! Dit is echt fantastisch in beeld gebracht door de illustrator van dit boek. Ik moet er erg om lachen.

Naast deze diepere ‘gevoelslaag’ laat Janna de Lathouder op vaak grappige wijze zien hoe de dieren nog veel moeten leren over de natuur. Bijvoorbeeld over schaduw, zaadjes planten en wolken. Ook dit wordt uiteraard weer humorvol uitgebeeld.

Het boek is vrij groot en daardoor erg geschikt om voor te lezen aan een klas of groepje kinderen. Iedereen kan namelijk de plaatjes zien als het boek opgehouden wordt. De illustraties zijn vaak pagina vullend. Bovendien zal er stof genoeg zijn om na te praten over wat gelezen is. Over de gevoelens van de dieren, de omgangsvormen en de natuurverschijnselen.

Dit nieuwe voorleesboek over Uil en zijn vrienden van Janna de Lathouder en Anne Schneider is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 5.