Mees Kees, Hoppa!

Mees Kees, Hoppa!
Series:

‘Nog éénmaal een warm applaus voor 6b, oftwel circus Hoppa!’

Er komt een fancy fair op de school van Tobias en Sep, om geld op te halen voor een goed doel. Samen met mees Kees maakt groep 6b een circusvoorstelling. Sammy gaat jongleren, Jackie hangt aan de trapeze en Tobias heeft ook een superidee, maar dat is nog een verrassing. Zelfs Harley, de hond van mees Kees, doet mee. Circus Hoppa wordt straks vast een groot succes! Of toch niet…?

Grappig, liefdevol en leerzaam

Hoppa! is alweer het elfde deel in de serie rondom de populaire stagiaire Kees, en vervelen doet het nooit. Het boek is prima als losstaand boek te lezen. Het begint direct met een dosis humor. Mees Kees heeft namelijk een snor laten staan, ‘een soort wenkbrauw onder zijn neus’, om meer op een echte meester te lijken in plaats van de stagiaire die hij is. Helaas voor hem vindt zijn vriendinnetje Marie-Louise de snor iets minder leuk en besluit hij toch om deze weer weg te scheren. Humor is een belangrijk aspect binnen de boeken uit deze serie.

Directrice Dreus heeft besloten om een fancy fair te organiseren op school. Iedere klas moet een bijdrage leveren om geld op te halen voor de voedselbank. Groep 6b, de groep van Mees Kees, heeft het geweldige idee om een circusshow te maken. Helaas gaat dat niet volgens plan, maar als je Kees kent weet je dat er altijd een oplossing gevonden wordt.

De voedselbank is een taboe in Nederland. Mensen schamen zich ervoor als ze hier hun wekelijkse boodschappen moeten halen. Dit boek zorgt er voor dat het onderwerp bespreekbaar wordt. Niet alleen Tobias maar ook Manon, een meisje uit de klas, gaat wekelijks naar de voedselbank. Het verhaal leert je dat dit niets is om je voor te schamen, het is juist een prachtig initiatief en zorgt voor veel minder voedselverspilling.

Het motto van Dreus is ‘Met elkaar, voor elkaar’, en dat is nou juist waar het in de klas van Mees Kees om draait: Iedereen hoort erbij, en iedereen is bijzonder.

Het verhaal leest makkelijk weg door de grote letters en het gebruik van vrolijke, kleurrijke illustraties. Het boek is geschikt om te lezen door kinderen vanaf ongeveer zeven jaar.