Meneer Droste van het Kinderboekenmuseum

‘Een week voor zijn negende verjaardag maakte Tiuri Droste een verlanglijst.’

Meneer Droste is nachtwaker van het Kinderboekenmuseum maar gaat binnenkort met pensioen. Hij weet dat het afscheid hem zwaar gaat vallen, het liefst wil hij in het museum blijven, zoals al die schrijvers en tekenaars die daar met hun boeken en schetsen en manuscripten en portretten voor eeuwig een plek hebben gevonden. En dus besluit meneer Droste een boek te schrijven. Maar schrijven is een stuk moeilijker dan hij dacht. Zijn kleinzoon Tiuri kent zijn diepste wens en besluit dat er een boek óver meneer Droste geschreven moet worden!

Spannend, uitdagend en origineel

Een verlanglijstje, daar begint het allemaal mee. Een verlanglijstje vol dingen die niet gegeven kunnen worden. Geen plastic meer in de oceanen, een huis met een dierentuin alleen voor uitstervende dieren… Maar één ding op het lijstje van Tiuri kon wel gegeven worden. Tiuri wilde een nacht mee naar het museum waar zijn opa nachtwaker was. Dingen zien die je overdag niet zag in het museum, op plaatsen komen waar je overdag niet mocht komen, dat was zijn droom.
De opa van Tiuri gaat bijna met pensioen, na vijfentwintig jaar als nachtwaker te hebben gewerkt zit zijn tijd er op. Zijn grootste wens? Voor altijd een plaatsje in het museum krijgen zodat niemand hem vergeet. En Tiuri gaat er alles aan doen om deze wens te doen uitkomen.

Het jubileumboek met het verhaal over meneer Droste kent spanning. Want zo af en toe zijn er bezoekers in het museum ‘s nachts, op zoek naar bijzonder handen. Handen die schrijvers talent geven, handen die iedereen zou willen hebben. Ook kent het verhaal humor, zo worden er moppen beschreven en vertellen opa en Tiuri elkaar grappige verhalen. Bijzonder aan dit verhaal is dat er een aantal links worden gemaakt met reeds bestaande boeken. Leuk om zo de herkenningspunten van het museum te ontdekken.

De illustraties hebben een abstracte stijl. Het donkere kleurgebruik draagt bij aan de spanning van het verhaal. Het formaat varieert van paginagroot tot een kleine illustratie naast de tekst. Allemaal in dezelfde karakteristieke stijl.

Een uitdagend boek voor kinderen vanaf tien jaar.