Metzi en de adelaar

‘Sst, Pandeon,’ fluisterde Metzi. ‘Niet te veel geluid maken.’ Ze deed het zelfgemaakte kapje over de kop van de adelaar.

Het Aztekenmeisje Metzi heeft een gewonde adelaar gevonden en probeert die opnieuw te leren vliegen. Maar dan wordt al haar aandacht opgeëist door een groot gevaar dat haar broer bedreigt. De jongen moet het balspel tlachtli winnen, anders wordt hij geofferd aan de goden. Als Metzi dat hoort, zet ze alles op alles om haar broer te redden.

In het vijfde deel van de geschiedenisserie ‘Kleine helden van toen’ gaat een meisje tot het uiterste om te vechten voor wat haar dierbaar is. Voor avonturiers vanaf 7 jaar.

Kwetsbaarheid, zorgzaamheid, spanning

Een historisch verhaal dat ons terugvoert naar de tijd van de Azteken. Zij vonden het volkomen normaal om mensen aan goden te offeren. Het kwam dan ook veelvuldig voor. Als Metzi’s broer hier slachtoffer van dreigt te worden zet Metzi alles op alles om dit te voorkomen. Haar broer zelf is hier door zijn beperking niet toe in staat. Dat het voor Metzi eigenlijk ook nauwelijks te doen is blijkt al snel. En dan heeft ze ook nog de zorg over een gewonde adelaar die ze buiten het zicht van anderen probeert te genezen. Want Metzi wil natuurlijk niet dat de adelaar in handen valt van wrede, op winst beluste mensen. Kan zij de leider van de Azteken ervan overtuigen dat mensen offeren hardvochtig en onnodig is? Krijgt adelaar ‘Pandeon’ zijn vrijheid terug? Je leest het in dit spannende avontuur dat je terugbrengt naar een tijd anders dan de onze…

Anders dan de onze? In veel opzichten wel maar er zijn ook verrassend veel overeenkomsten. Strijden tegen onrecht is daar een voorbeeld van. Evenals liefde voor elkaar en voor dieren. En wat dacht je van sport bedrijven? Dat is ook iets van alle tijden. Gerard van Gemert laat dit goed zien in zijn verhaal over dit oude volk. Door dit te doen zorgt hij voor herkenning ondanks het feit dat het zich lang geleden afspeelt. Metzi wordt jouw held als je het boek leest, haar broer verovert je hart in al zijn kwetsbaarheid en de rol van de adelaar dwingt je tot respect, ook al is hij nog zo gevaarlijk. Alles is kleurrijk in beeld gebracht door Rudi Jonker. Een tiental fraaie platen die steeds twee pagina’s beslaan vertellen je het geschrevene in beeldvorm. Ze laten ook veel zien over de omgeving, de kleding en de haardracht van de Azteken.

Een leerzaam, hartverwarmend verhaal dat een inkijkje geeft in het leven van een oud volk. Je wilt zeker weten meer over deze mensen weten na het lezen van dit verhaal. Het boek is dan ook een mooie toevoeging binnen de serie ‘Kleine helden van toen’. Metzi ontpopt zich tot een ware heldin!

Ben jij geïnteresseerd in geschiedenis en schuw je spanning en avontuur niet?  Dan is dit boek iets voor jou! Geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar.