Mijn vader woont in het tuinhuis

Mijn vader woont in het tuinhuis

‘Zondagavond hadden pap en mam het ons verteld. We zaten net aan het toetje.’

De vader van Lara en Joeri roept onverwacht tijdens het zondagse toetje: ‘We gaan scheiden.’ De tweeling reageert heel verschillend. Lara probeert het te begrijpen, maar Joeri is woedend. Om de beurt vertellen ze over hun onzekerheid, verdriet, boosheid en angst.Ze willen niet kiezen, maar waar gaan ze straks wonen? Hoe moet het dan met hun verjaardag? En wie krijgt de poes?

De scheiding lijkt steeds meer een vechtscheiding te worden, al doet iedereen zijn best dat te voorkomen. De emoties lopen hoog op, ook tussen Joeri en Lara. Hun thuis is hun thuis niet meer. Gelukkig hebben ze allebei veel gevoel voor humor en als het erop aankomt, helpen tweelingen elkaar altijd. Op school mogen ze alles even vergeten. Ze zitten in groep acht en dat is een bijzonder jaar. Maar als het echt helemaal uit de hand loopt, nemen Joeri en Lara het heft in eigen handen – en hoe!

Tweeling, scheiding en humor

Wat is dit een belangrijk verhaal van meesterverteller Jacques Vriens! Sommige ouders maken er een potje van wanneer ze gaan scheiden en dan kan een scheiding soms eindigen in een gevecht. Het is heel goed dat kinderen dan voor zichzelf durven opkomen. De tweeling Lara en Joerie maken iets dergelijks mee.

Wanneer je dit boek begint te lezen, merk je dat het perspectief van het boek steeds wisselt. Het eerste hoofdstuk is geschreven vanuit Lara en het volgende hoofdstuk vanuit Joerie en zo wisselt de tweeling elkaar steeds af. Voor de lezer is het heel fijn om het verhaal dus steeds vanuit een ander oogpunt te lezen. Het verhaal wordt zo ontzettend beeldend en het plaatje van de situatie is compleet.

De tweeling neemt je mee naar hun wereld die even stilstaat wanneer zij zomaar op een dag horen dat hun ouders gaan scheiden. Ze balen als een stekker, omdat zij om zich heen al vaker bij klasgenootjes hebben gezien dat het meemaken van een scheiding geen feest is. Ze sommen meteen lijstjes op van alles wat zij niet willen. Ze willen niet kiezen. Ze willen als tweeling niet uit elkaar gehaald worden en ze willen al helemaal niet naar een andere school. Toch lijkt het soms of ze niet altijd iets te willen hebben en komen ze soms in vervelende situaties terecht…

Ze maken ruzies mee en balen er een beetje van als ze erachter komen dat hun ouders hulp nodig hebben bij het regelen van zaken en een zogenaamde ‘mediator’ inschakelen. Als de vader van Lara en Joerie een plek voor zichzelf heeft gevonden, een tuinhuis, lijkt de situatie eerst iets rustiger te worden. Helaas is dat van korte duur, maar gelukkig weet de tweeling in te grijpen en komen zij goed voor zichzelf op. Wat zij dan samen doen? Dat lees je natuurlijk in Mijn vader woont in het tuinhuis.

Dit boek zal herkenbaar zijn voor veel kinderen die te maken hebben met een scheiding dichtbij of in hun omgeving. Het verhaal zal vast helpen om alles een plekje te geven en bevat zeker tips en handvatten. Ook als je niet te maken hebt met een scheiding is dit een mooi emotioneel verhaal waarbij je de tweeling steeds beter lijkt te kennen. Jacques Vriens heeft weer een prachtig fijn te lezen boek geschreven over een actueel onderwerp.

Mijn vader woont in een tuinhuis is een boek voor kinderen die graag een mooi verhaal willen lezen over emoties en familie. Het boek is geschikt voor kinderen van 10 tot 12 jaar. Het boek is zeker ook een aanrader voor ouders en leerkrachten! Wat staan er, tussen het verhaal door, veel tips in om kinderen die een scheiding meemaken te helpen.