Mijn vaders draak

‘Mijn vader en de draak wisten dat ze voor geen goud ooit nog naar Wild Eiland zouden terugkeren.’

Een ontmoeting met een sprekende kat en een lange scheepstocht voeren de jonge Elmer naar Wild Eiland waar een jonge draak gevangen wordt gehouden door een stel akelige jungledieren. Lukt het Elmer om de jungledieren te slim af te zijn en de draak te bevrijden?

Avontuurlijk, inventief en spannend

De Amerikaanse jeugdklassieker My Father’s dragon uitgegeven in 1948 heeft al vele harten veroverd. Miljoenen kinderen van over de hele wereld zijn opgegroeid met dit avontuurlijke en tijdloze verhaal. Het originele verhaal is geschreven door Ruth Stiles Gannett en is geïllustreerd door haar stiefmoeder Ruth Chrisman Gannett. Het boek is bekroond met de Newbery Medal, de prijs voor het beste Amerikaanse kinderboek. En nu is het prachtige verhaal voor het eerst beschikbaar als prentenboek. Er is een mengeling gemaakt van originele en nieuwe illustraties van de hand van de Spaanse illustrator Helen Pérez Garcia. Het boek is naar het Nederlands vertaald door Astrid Staartjes.

Het prachtige verhaal begint met de ontmoeting tussen Elmer Elevator en een oude zwerfkat die hij graag een nieuw huis wil bieden. Zijn moeder denkt daar echter anders over, ze gooit de kat op straat. Als Elmer een laatste wandeling maakt met de inmiddels goed bevriende kat vertelt hij dat hij graag zou willen vliegen. De zwerfkat weet hoe deze droom kan uitkomen, ze moeten de draak redden van Wild Eiland. Helaas kan kat zelf niet mee en moet Elmer het avontuur alleen tegemoet gaan. Gelukkig heeft Kat hem op weg gestuurd met de juiste middelen om alle problemen die hij tegenkomt op te lossen. Tenminste dat hoopt Elmer.

Het prentenboek bevat relatief veel tekst maar door de grote hoeveelheid illustraties leest dit boek toch vlot weg. De illustraties zijn kleurrijk en verduidelijken het verhaal. Het verhaal is spannend, inventief en zit boordevol avontuur. Door de ietwat gekke inhoud van de tas die Elmer meeneemt op reis heb je als lezer geen idee wat voor bizarre situaties je te wachten staan. Het wekt nieuwsgierigheid en zorgt ervoor dat je graag door wilt blijven lezen. Nog steeds verovert deze klassieker wereldwijd de harten van jong en oud en met deze nieuwe uitvoering zal dat in de toekomst ook zeker niet stoppen.

Durf jij mee op avontuur met Elmer? Voor avonturiers vanaf vijf jaar.