Mijn waanzinnig lichaam

‘Bij dit boek krijg je een ongelooflijke uitvinding cadeau: een magische lens waardoor je kunt zien hoe alles in het menselijk lichaam werkt!’

Heb je je ooit afgevraagd wat er gebeurt in het menselijk lichaam?

Ademen, bewegen, stretchen, denken, hikken: 24 uur per dag zijn de organen en de systemen onder je huid hard aan het werk. Gebruik de magische lens die bij dit boek zit om te zien hoe het er in het menselijk lichaam aan toegaat. Ontdek welk deel van de hersenen je herinneringen controleert, hoe je door je spieren kunt bewegen en zelfs hoe een pizza een drol wordt. Neem een kijkje in je waanzinnige lichaam!

Magische lens, overzichtelijk, leerzaam

Op de cover wordt het al vermeld: ‘Kijk in de lichamen met je magische lens’. Dit zinnetje maakt gelijk al nieuwsgierig dus gauw omslaan maar. En ja hoor, in het schutblad zit een uitneembare magische lens. Je kunt de lens uit  een gleufje schuiven, vervolgens is hij direct gebruiksklaar. Na de inhoudsopgave wordt nog even kort uitgelegd wat de bedoeling is. Als je op een pagina een rood patroon ziet ga je daar met je lens overheen. Je zult merken dat je dan als het ware door de huid heen kijkt, je ziet de binnenkant van het lichaam. Daarnaast is er nog  een icoon met de afbeelding van een oog. Als je dat ziet kun je alle opgesomde lichaamsdelen proberen te vinden. Zo, nu weet je hoe je dit boek werkt en kun je aan de slag!

Na een algemene uitleg over wat ons lichaam dag in dag uit te verstouwen heeft wordt er een apart hoofdstuk gewijd aan de werking van onze hersenen. Vervolgens komen de vijf zintuigen in het vizier en daarna de botten, spieren, organen en eigenlijk alles wat essentieel is voor de werking van ons lichaam. Ook is er aandacht voor gezondheid, fitheid, dokter- en ziekenhuisbezoeken en verschil in lichamen van mensen onderling. Je neemt zelfs een kijkje in het laboratorium. En mocht je iets niet meer weten of nog even na willen lezen dan is er achterin het boek ook nog een woordenlijst van de begrippen die behandeld zijn. Je vindt daar woorden als: allergie, baby, beweging, bloed, cel, chirurg enz.

Elk item ofwel hoofdstuk beslaat een dubbele pagina met steeds dezelfde indeling. Linksboven staat vermeld welk lichaamsdeel aan bod komt. Eronder is dan steeds een korte uitleg van de werking van het betreffende lichaamsdeel met daarbij een uitleggende tekening. Het andere icoon, het oog weet je nog, staat steeds in een geel kader in linker kolom. Je kunt daarin aflezen waarnaar je in dit hoofdstuk op zoek moet. Ergens op de bladzijde ernaast ga je aan de slag met je magische lens. Daar wordt ook vaak iets over gezegd of gevraagd. Hierboven zie je er een voorbeeld van. Op deze illustratie zie je dat de werking van het oog wordt uitgelegd.

Een aantal keren moet je het boek draaien, zoals hier te zien is bij de spijsvertering. Je zult waarschijnlijk wel gemerkt hebben dat je dit boek niet 1,2,3 uit hebt, er valt zoveel te ontdekken op de prachtige platen. Het is zo’n boek dat je steeds opnieuw pakt. Zeker als je geïnteresseerd bent in de werking van je eigen lichaam. Bovendien is het gaaf om met de magische lens een kijkje aan de binnenkant van je lijf te nemen.

Kortom, dit fraai uitgevoerde informatie boek zal de lezers enorm veel plezier verschaffen. Als je het uit hebt weet je zeker weten meer over je eigen lichaam. Het boek is geschikt  voor jonge onderzoekers vanaf een jaar of 7/8. Het is ook leuk om samen met een ander kind of een volwassene het boek te bekijken!