13.04 uur was niet laat genoeg, vond ik.

Marcel is tien wanneer zijn zusje Mira sterft.
Mira had leukemie. Leukemira, zo noemde hij haar.
Daar moest zij altijd erg om lachen.
Wanneer Marcel per toeval Mira’s dagboek vindt, besluit hij hierin verder te schrijven.

Ontroerend, liefdevol en taboedoorbrekend

Leukemie, in Nederland krijgen ieder jaar ongeveer 110 kinderen deze vreselijke ziekte. Gelukkig heeft deze ziekte inmiddels een genezingskans van 80 procent, maar dat is natuurlijk nog lang niet genoeg. Ieder jaar overlijden er kinderen aan deze ziekte, en ieder kind is er één teveel. Soms voelt het een beetje alsof er een taboe op een onderwerp als deze ligt. Wanneer de dood te dichtbij komt, spreekt men er liever niet meer over. Maar juist hier moet over gesproken worden, en hoe fijn is het als dit kan door middel van een prachtig en ontroerend kinderboek.

Ook Mira wordt helaas niet meer beter. Als Mira acht is krijgt ze van haar oma een dagboek waarin ze al haar zorgen van zich af kan schrijven. Mira moet veel rusten, omdat ze ziek is. Maar ze heeft helemaal geen tijd om te rusten, ze wil spelen met haar grote broer. Rusten doet ze wel als ze dood is, dan heeft ze genoeg tijd om te slapen. In dit verhaal leer je Mira kennen door de ogen van haar broer Marcel. Na haar dood vindt Marcel het dagboek van Mira. Hij besluit hierin verder te schrijven. Je leest over het leven na de dood van Mira, de lastige periode die ze als gezin doormaken. Maar ook lees je over het leven van Mira, haar ziekte, maar ook de herinneringen aan de periode voor ze ziek werd worden beschreven. Want Mira is meer dan leukemie, Mira was een kind vol levenslust.

Tijdens het lezen kreeg ik een brok in mijn keel. Een brok die ik niet weg kon slikken en af en toe een traan die ik niet kon stoppen. Dit boek ontroert je. Marcel schrijft zo intens en zo liefdevol over zijn leven met en zonder Mira. De sobere lay-out van tekst en illustraties in blauwtinten passen goed bij de sfeer van het verhaal. Het verhaal, geschreven in dagboekvorm, neemt je mee op reis langs diverse gevoelens. Gevoelens van blijdschap, liefde, verdriet en hoop. Gevoelens van onmacht, maar ook zeker gevoelens die voor een eye-opener zorgen. De dood is in Nederland nog best een taboe, er wordt weinig over gesproken en zeker niet met kinderen. Dit boek laat zien dat dit juist besproken moet worden. Want praten over zorgt voor liefde, verbondenheid en bovenal begrip.

Een must read voor kinderen vanaf negen jaar.