Moordspel

Moordspel

‘Ik wil de hand wegslaan, roepen: Niet doen! Maar mijn lichaam luistert niet naar mijn hoofd en de woorden sterven op mijn lippen. Het is te laat…’

Joep houdt van puzzels en detectives. Als het mooiste meisje van zijn klas hem vraagt te helpen bij een moordspel dat ze met een groep speelt, zegt hij dan ook geen nee. Hij geniet van het spel, totdat ze op een spelavond daadwerkelijk het dode lichaam van een man vinden. Wie zit er achter de moord? Waarom wijzen aanwijzingen in het spel zijn richting uit? Joep gaat op onderzoek uit en stuit op de schokkende waarheid.

Spannend, onvoorspelbaar en nieuwsgierig

Joep lijkt een hele normale jongen. Hij gaat naar school en houdt van puzzelen en detectives. Buiten school komt hij niet vaak de deur uit. De ouders van Joep zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Joep woont sindsdien bij zijn opa en oma. Het klikt niet altijd even goed tussen Joep en zijn opa, maar dat hij van detectives houdt is niet zo vreemd. Zijn vader en opa waren officier van justitie, het zit in zijn bloed. Wanneer het mooiste meisje uit zijn klas, op wie hij stiekem verliefd is, hem vraagt om mee te doen met een moordspel, hoeft Joep niet lang na te denken. Het spel gaat hem heel goed af. Joep is slim, kan verbanden leggen en puzzelen. Ideale eigenschappen om een ‘moord’ op te lossen. Maar wanneer ze een echt lijk vinden en alle aanwijzingen zijn kant op wijzen, slaat de sfeer om. Wie kun je vertrouwen als iedereen verdacht kan zijn?

Het verhaal wordt verteld door de ogen van Joep. Gaandeweg leer je hem en de andere personages steeds beter kennen. Thema’s als vertrouwen, vriendschap en familiebanden spelen een grote rol in het boek. Joep laat in het verhaal niet direct het achterste van zijn tong zien, dat maakt jou als lezer nieuwsgierig. Daarnaast lees je wat hij denkt, wat zijn theorieën zijn en welke verbanden hij legt. Je wilt blijven lezen en samen met hem ontdekken wie er achter de moord zit. Je voelt de tijd wegtikken.

Op de cover van het boek zijn een aantal voorwerpen afgebeeld. Wanneer je dit boek gelezen hebt, weet je waarom er gekozen is voor deze voorwerpen. Een leuk detail is het dossiernummer op de voorkant van het boek.

Een spannend, meeslepend verhaal met een verrassend plot voor lezers vanaf 14 jaar.