Naar het noorden

‘Wolkom jonge’ zei hij.

Het is oorlog, het is winter en er is in de grote steden nauwelijks nog te eten. Jaap, Nel en Kleine Kees vertrekken per binnenschip met een grote groep ondervoede ‘bleekneusjes’ naar het platteland in het noorden waar nog wel voldoende voedsel is. Jaap wordt gescheiden van zijn zus en broertje en ondergebracht bij een kinderloos echtpaar, ver van huis. Hij moet letterlijk van zich afslaan om in zijn nieuwe wereldje waarin alles vreemd is een plek voor zichzelf op te eisen. Ondertussen gaat de oorlog gewoon door en vraagt hij zich af wanneer hij zijn ouders weer terugziet. Zouden ze nog wel leven? En hoe vergaat het Nel en Kleine Kees?

Ontroerend, beeldend en leerzaam

Eerder schreven wij al een blog waarin we elf boeken tipten met als onderwerp De tweede Wereldoorlog. Ook dit boek zou prima in dat rijtje passen. Naar het noorden is een indrukwekkend boek over de reis van drie uitgehongerde kinderen die hun leven en familie moeten verlaten om onderdak te vinden in het noorden, daar waar ze wel genoeg te eten hebben. Een verhaal van spanning, heimwee, verdriet, maar bovenal liefde. Een spannende, uitputtende reis vol onzekerheid. Gaan de kinderen het redden? Mogen ze samen blijven in het hoge noorden? Zien ze hun ouders en oma ooit nog terug?

De beeldende schrijfstijl van auteur Koos Meinderts sleept je mee naar de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Je waant je in het leven van Jaap, het personage dat je meeneemt in het verhaal vanuit zijn perspectief. Je voelt de spanning, het verdriet, maar ook de familie liefde.

Het verhaal is geschreven in korte hoofdstukken welke zijn opgedeeld in vier delen. Deel één gaat over het honger lijden van de kinderen wanneer ze nog thuis zijn tijdens de oorlog. In deel twee gaan de kinderen op weg naar het hoge noorden, het Friese platteland is de uiteindelijke bestemming die ze in deel drie bereiken. In deel vier reizen de kinderen terug naar de stad, terug naar huis. Maar hebben ze nog wel een thuis?

Het leven op het Friese platteland wordt uitvoerig beschreven. Ook de Friese uitspraken van bewoners worden niet weggelaten. Achter in het boek zijn hiervoor een aantal vertaalpagina’s opgenomen, maar ook in de tekst zelf worden deze gezegdes duidelijk uitgelegd. Dit maakt het boek leesbaar voor een ieder.

Een aangrijpend verhaal voor lezers vanaf tien jaar.