Nadir en Zenith in de wereld van Escher

Nadir en Zenith in de wereld van Escher

‘Ach ja, die geleerden,’ zucht meneer Escher. ‘Die zijn zo slim dat ze te dom zijn om te snappen dat niemand ze begrijpt. Maar ze brengen me wel op een idee. Als ik nou een wenteltrap maak die ergens anders uitkomt dan je denkt…’

Nadir en Zenith komen op een plek die zo vreemd is dat ze niet weten of die echt is of niet. Nieuwsgierig geworden kijken ze verder. En nog wat verder. Zo raken ze steeds dieper in de wonderlijke wereld van meneer Escher, waar alles anders is dan het lijkt. Gelukkig helpt meneer Escher hen om er de weg te vinden. Of is het misschien andersom?

Surrealistisch, fascinerend, wonderlijk

Heb jij dat ook weleens, dat je in je droom ergens naar toe wilt maar dat je de bestemming op één of andere manier maar niet kan bereiken? Ik wel. Nadir en Zenith maken in dit boek ook een dergelijk avontuur mee. Ze bevinden zich middenin de door Escher gecreëerde wereld en zijn op zoek naar de uitgang. Maar in Eschers wereld is niets wat het lijkt. Trappen lijken verkeerd gebouwd, getekende mensen lijken echt te bewegen, vallen voelt als vliegen en wat rechtop moet staan hangt ondersteboven. Enfin, zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is dus niet zo gek dat Nadir en Zenith zoekend zijn!

Escher zelf is ondertussen geconsenteerd aan het werk en heeft nogal last van de rondrennende kinderen. Hij vraagt of ze wat rustiger kunnen doen en geeft ze een tip om verder te komen. De kinderen zelf geven de grafisch kunstenaar onbedoeld op hun beurt ook een tip. Wat denk je? Gaat het ze lukken om uit de wereld van Escher te stappen? Of zijn ze gedoemd daar eeuwig rond te dolen?

Een bijzonder boek waarin Wouter van Reek ons aan de hand meeneemt in de fascinerende wereld van Escher. We volgen de bewegingen van twee kinderen die dwars door de tekeningen van Escher heen rennen. De kinderen zien er al net zo bijzonder uit als hun omgeving: veel raakvlakken met de echte wereld maar toch heel anders!

Als lezer, en daarbij maakt leeftijd denk ik niet uit, raak je niet uitgekeken. Onmogelijke patronen die toch kloppen, eindeloze poortjes, trappen, doorkijkjes. Het maakt dat je steeds terug en vooruit wilt bladeren om nog meer te ontdekken. Het is onbegrijpelijk en fascinerend tegelijkertijd, en heeft veel connectie met wetenschap en wis- en natuurkunde. Het boek werkt inspirerend, wakkert de honger naar kunst aan. Ik kan me zo voorstellen dat je na het lezen en bekijken ervan benieuwd bent naar andere meesterwerken van deze kunstenaar. Een aanrader is dan om een bezoekje te brengen aan Escher in het Paleis!

Dit bijzondere boek waarmee van Reek de lezer op een aangename manier kennis laat maken met het werk van MC. Escher werd in 2020 bekroond met een Zilveren Penseel. Het is geschikt voor kunstliefhebbers vanaf een jaar of 6.