Nevermoor – Morrigan Crow en het wondergenootschap

Jupiter Noord van het Wondergenootschap wil graag Morrigan Crow aannemen als leerling. Dit is het tweede bod.’

Morrigan Crow is vervloekt. Ze is geboren op Avondstond, de onfortuinlijkste dag om geboren te worden. Niet alleen wordt ze beschuldigd van allerlei rampen, ze is ook gedoemd om te sterven in de nacht van haar elfde verjaardag.
Maar het loopt allemaal anders…
Vlak voor haar elfde verjaardag wordt ze ontvoerd door Jupiter North, die haar meeneemt naar de magische stad Nevermoor. Daar moet Morrigan strijden voor een plek in het Wondergenootschap. Haar concurrenten zijn honderden andere kinderen die allemaal een bijzonder talent hebben. Morrigan, die nergens in uitblinkt, zal een manier moeten vinden om alle proeven te doorstaan. En dan ontdekt ze ook wat Jupiter al die tijd voor haar verborgen heeft gehouden…

Magisch, fantasievol en avontuurlijk

In de nacht dat Morrigan 11 wordt, zal ze sterven. Tenminste, dat is haar altijd verteld. Maar dan verschijnt daar Jupiter Noord. Hij neemt Morrigan mee naar Nevermoor. Als Morrigan hier wil blijven wonen, zal ze moeten slagen voor vier toelatingsproeven van het Wondergenootschap. Ze moet slagen voor de kennisproef, de raceproef, de angstproef en de showproef. En Jupiter heeft het steeds over ‘het kneepje’. Wat is dat toch eigenlijk precies? Wonder boven wonder lukt het Morrigan om de proeven een voor een te doorstaan. Of toch niet?

Het verhaal is met veel fantasie geschreven, het is een hele nieuwe en onbekende wereld waar je in duikt. Toch is het verhaal gemakkelijk te volgen, omdat het boek zo is geschreven dat je de wereld voor je ogen ziet ontstaan. Ook zijn de personages goed neergezet. Ondanks het feit dat het verhaal zich in een fantasiewereld afspeelt, voelen de personages ‘echt’. Morrigan is een stoere, eerlijke meid. Maar ze is ook erg lief voor de mensen om zich heen. Ook Jupiter is een opvallende verschijning. Hij is de baas van een heel bijzonder hotel, met kamers die zich aan de bezoeker aanpassen. In het boek zijn weinig illustraties te vinden, behalve aan het begin van het hoofdstuk. Toch mis je die niet, omdat het verhaal erg beeldend geschreven is. Met Nevermoor duik je een nieuwe wereld in. Durf je mee te gaan? Gelukkig is deel 2 inmiddels verschenen en deel 3 zal in in oktober 2020 verschijnen.

Voor de fans van Harry Potter vanaf een jaar of elf.