Niek de Groot scoort punten

Niek de Groot scoort punten

“Ik heb zojuist de koning van alle smoezen ontdekt: familieomstandigheden”.

Niek: “Juf Godhelp ik kon gisteren mijn huiswerk niet maken vanwege familieomstandigheden”.

Juf Godhelp: “Ik begrijp het Niek”.

Iedereen kent achtstegroeper Niek de Groot, wereldrecordhouder nablijven. En hij mag dan de schaakkampioen van de school zijn, minder meesterlijk is hij in goede cijfers halen. Niek en zijn vrienden maken liever hun leraren het leven zuur…

Hilarisch, lachwekkend, ontspannend

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Niek de Groot is een kluns als het om doorzetten gaat. Hij weigert de schooltaken serieus te nemen, heeft weinig zelfreflectie en kan zijn leraren niet uitstaan. Dit laatste komt vooral omdat hij zijn schooltaken niet serieus neemt terwijl de leerkrachten dat wel van hem verwachten. Gevolg: Niek scoort slechte cijfers en krijgt vaak straf, hij moet dan naar het nablijflokaal.  En dan is er nog Gina, Nieks tegenpool: een meisje dat geen genoegen neemt met cijfers minder dan een 10. Niek ergert zich dood aan haar, de uitsloofster! Maar zijn haatgevoelens jegens juf Godhelp spannen de kroon. Hij beledigt haar aan de lopende band en juf Godhelp geeft hem dan natuurlijk lik op stuk.

Bovenstaande bevat in een notendop de elementen waarmee de auteur  aan de haal gaat. Het resultaat is een heerlijke, lachwekkende strip vol met dolkomische, hilarische gebeurtenissen. En hoe irritant Niek ook mag zijn, als lezer doet hij iets met je. Ik ben in ieder geval fan. Het lezen van deze strip leverde mij ontspannen momenten op met veel lachkriebels. Dat zal bij de kinderen die deze strip lezen vast niet anders zijn.

“Niek te Groot scoort punten” valt, net als de andere boeken uit deze serie,  onder de categorie Graphic novel. Dit zijn fictieve verhalen gepresenteerd in stripformaat en gepubliceerd als een boek. Graphic novel is enorm in opkomst. Waarschijnlijk omdat het makkelijk leest en (meestal) veel humor bevat. En het is laagdrempelig voor kinderen die (veel) moeite hebben met lezen.

Lincoln Peirce is een Amerikaanse schrijver en striptekenaar. De oorspronkelijke titel van dit boek is: Big Nate makes the grade. Anne Douqué heeft het vertaald in het Nederlands, zij wist daarbij de grapjes met bijhorende clou goed in tact te houden.

Dit supergrappige stripboek is geschikt voor kinderen met humor vanaf 8 jaar.