Niet roze

Wat is jouw lievelingskleur?

Roos houdt NIET van roze. Want roze is voor meisjes die giechelen en dol zijn op prinsessen en feeën. Maar klopt dat wel?

Kleurrijk, genderthema, zet je aan het denken

Niet roze is eigenlijk wèl roze, kijk maar eens naar de titelkleur van het boek. En wanneer je dit prentenboek openslaat kan je niet om de kleur roze heen. Maar Roos houdt niet van roze. Ze gebruikt al haar kleurpotloden tot ze er niet meer mee kan kleuren, behalve… de kleur roze. Want roze is voor meisjes die dromen van een fee of houden van prinsessen en paarden. Roos is stoer en houdt van ridders met scherpe zwaarden. Alleen wat gebeurt er als roze toch niet zo erg is als ze van tevoren dacht?

“Roze is voor meisjes” is een uitspraak die we allemaal wel eens hebben gehoord of hebben gezegd. Maar is dit wel zo? Of kan roze ook leuk zijn voor jongens? Dit kleurrijke prentenboek geeft een opening om hierover met elkaar in gesprek te gaan. Roos is stellig: roze is voor meisjes die van prinsessen houden. Alleen weet zij niet dat ook haar gedachten gaandeweg zullen veranderen. Floortje de Backer heeft dit op een begripvolle manier naar voren gebracht. Zelf is zij niet alleen auteur, maar ook kleuterjuf. Het boek is op rijm geschreven en dit kan de kleuter enorm interessant vinden.

Floortje de Backer staat in België bekend als dromenvanger, woordenvanger en gedachtenvanger. Ze heeft niet alleen altijd een pen en een boekje bij zich, maar ook altijd een vlindernet. Hiermee vangt ze de dromen, woorden en gedachten. Deze neemt ze direct mee naar haar schrijverstafel en gaat er mee aan de slag. Verloren sokken is de eerste poëziebundel die ze schreef.

De illustraties die gemaakt zijn door Michiel van Thillo zijn een ware lust voor het oog. Ze zijn kleurrijk, groot en bevatten zoveel details dat je iedere keer weer iets nieuws ontdekt. Zo is er zoveel te zien in Sam haar speelgoedkasteel en wanneer zij samen een tekening maken komen alle kleuren naar voren als een mooie regenboog. Dit verhaal is dan ook heel passend bij Michiel, die een passie heeft voor fantasie, prinsessen, kastelen en genderthema’s.

Houd jij van roze, geel, blauw of groen en ben je 3 jaar of ouder? Dan is dit boek echt iets voor jou!